MathiasS
MathiasS: En måndad känns ju som rätt lång tid iofs....
5 svar · 2,1k läst
S
SaabAero: Tackar för svaren
4 svar · 3,4k läst
L
Lilienberg: Jag kan då inte hitta något lager med vitt pulver (eller något i fast form) bara tunn papp och gasbinda över glasull. Nu finns det rörböjar fårn alla decenier sedan 50-talet i mitt hus men just dom jag håller på att ge mig på verkar således vara asbestfria
5 svar · 16,4k läst
L
Lilienberg: Håller på att göra om ett rum i källaren till gillestuga/hembio. Eftersom ena delen av rummet är ett gammalt pannrum finns det gott om rör hängande i taket. I källarplanet är rören väldigt grova, säkert från ett gammalt system utan cirkulationspump. Dom stjäl väldigt mycket takhöjd och eftersom jag ändå tänkte sänka innertaket något för att dölja kabeldragning till hembion
0 svar · 2,9k läst
J
JohanKson: [citat] Vi har ett elementhus byggt 1970 med enrörsradioatorer. Dessa ska ut till slutet av sommaren. Rör sig om en massa olika storlekar. Kanske är något av intresse?
2 svar · 3,0k läst
W
Wester: Trycka epoxy med hjälp av luft genom rören. Precis som man gör med avloppsledningar (dock oftast inte epoxy då).
6 svar · 8,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag tror att de flesta bara plockar bort ett lager, sen kan det vara ide att byta ut den resterande isoleringen under förstärkningen mot en lite kraftigare klass. Fråga gärna din konstruktör eller KA om du har tillgång till sådan expertis. Lägg sen en bit armeringsmatta långt ner i förstärknings"hålet" kanske 4 cm från botten, låt den matta som armerar hela plattan täcka
5 svar · 2,5k läst
·
H
hyweu: Har sen tidigare skrivit följande inlägg, http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/65854-uppvaermning-nybyggt-hus.html , gällande en del frågor angående uppvärmningsalternativ utav mitt blivande hus. Det jag nu undrar, och som är lite mer allmänt är följande: - Dubbelgarage kommer uppföras ca: 3 meter ifrån huset, är det ett tänkbart alternativ att uppföra panncentralen i
0 svar · 1,8k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Har varit i samma sits - och borde hålla truten om du vill ha ångesten lindrad... - Jag bytte först alla termostaterna på radiatorerna, och inget hände, kollade läckor och såg inga, hade rörmokare här som inte hittade något, och fick varje dag fylla på mer och mer vatten i systemet. Rörmokare kom dit igen, kollade alla radiatorer och alla tak i nedervåningen, fyllde på ordentligt
2 svar · 2,0k läst
D
duccen: Tackar för infon
4 svar · 2,4k läst
T
Totte_C: Jag begärde offert på olika system och SAMTLIGA exkluderade stamledning så det är nog, tyvärr, i sin ordning. Sedan om det är rätt eller fel i ditt sammanhang är svårt att yttra sig om. Jag diskuterade aldrig var fördelarcentral skulle sitta i förhållande till pannan, det kanske du gjorde. Prova att tjata lite på dem, de kanske ger med sig. "Hota" annars att offentliggöra deras namn
1 svar · 2,0k läst
haddirajan
haddirajan: Jag tror att det är inkl. ventilationen? Pumpen i sig är värd ca 30000:- enligt IVT, hälften eller knappt det av m¨ånga andra på forumet. När vi valde bort den förra veckan blev avdraget 30400:- Vi tog en 495 istället, så ventilationen behöver fortfarande.
2 svar · 6,6k läst
J
JPW: Ta dit sotaren i samband med besiktningen, det är ju inte alls säkert att skorstenen är användbar längre. Vi gjorde precis det (faktiskt efter tips från säljarens mäklare!), och sotaren dömde ut skorstenen direkt. Rätt skönt att veta *innan* priset är färdigtprutat och klart! Obs att en skorsten till en oljepanna kan vara för liten diameter för att funka med en vedpanna, om du
14 svar · 5,3k läst
J
jon_h: Staffan, jag förstår hur du menar. Men samtidigt byggs det en massa speciella "arkitektritade" hus, och där kan man hitta allt annat än traditionella mått. Och jag tror nog i slutändan att skälet till att de flesta villor är så lika beror på att det är det de flesta vill ha. Jag hoppas att ingen kund är dum nog att tro på att det inte skulle gå att bygga på ett annat sätt.
19 svar · 6,6k läst
M
Majk: Till ktm525. Även om det blir problem med en vedpanna eller inkörning av utrustning,så är det lite av ett intresse också att hålla på med dessa jävla pinnar. Sen värmer veden mer än en gång,du får frisk luft och motion om det begreppet är bekant för dig.
15 svar · 4,1k läst
J
jon_h: Är det träbjäklag så ska du ha minst 15 mm spackel.
9 svar · 2,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: 22mm prisolrör räcker alldeles utmärkt, sannorlikt även en klenare dimmention. Gjut in dem i plattan men skada ej plasthöljet och använd helst bockapparat, för 22mm prisolrör är attans svåra att bocka snävt för "hand" utan att röret klämms ihop. prisolen måste även vara godkännd för inbyggnad, isolera den även så mycket du kan så blir värmeförlusterna så små som möjligt.
5 svar · 2,4k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Kärlet är inte installerat än...själv fyllde jag med liten kompressor, går lika bra med fotpump eller macken även om rent kväve är att föredra ut renhetssynpunkt, men jag resonerar som så att den lilla mängd skit i form av kondens, olja, syre plus lite annat inte har mer än försumbar påverkan på kärlets livslängd...om x antal år har vi svaret!
4 svar · 10,3k läst
B
BAS: Du kör väl inte oljaeldning? I så fall ska du inte sänka så mycket, pannar rostar sönder då. Jag har för mig att en oljepanna ska ligga minst på 80 grader, men var exakt får någon oljekunnig fylla i med.
3 svar · 2,5k läst
C
CarMan: du ser, du har ju nästen 40 grader själv! jag ligger också på 39 grader vid -20, men likförbannat så har ja 32 grader vid 0
14 svar · 3,4k läst
Snailman
Snailman: Har ställt frågan här: http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/65522-kombinera-ftx-kyla-och-vaermepump-fjaerrvaerme.html
0 svar · 2,9k läst
L
ludde36: Tack för tips och synpunkter! Jag ska kolla upp, och ev prova. Återkommer i så fall med rapport!
10 svar · 5,9k läst
E
ejwbegysv: [citat] Helt rätt.. Vill dock påpeka att det för det mesta var skönt att ha det som vi har det.. Övervåningen består av 2 sovrum där vi vill ha det lite svalare.. Viktigt är att man får värmepumpens inne-del placerad optimalt och att man har en bra planlösning för att få detta att fungera.. Vi stänger t ex inga dörrar, skulle vi göra det så blir det lätt minusgrader i dessa rum
32 svar · 8,6k läst
O
olle_c: Hittade läckan!!! Sprejade läcksprej på skruvskallarna o det syntes direkt vilken det var! Nu är det bara o såga upp en lucka o laga! Tack för era tips!!
9 svar · 2,2k läst
V
v70: Är det några större skillnader på tex. Wirsbo och Thermotech ??? Några skillnader i slangen??
4 svar · 3,2k läst
P
Pasta: Tjockare golv ger sämre värmeöverföring. Om man behöver 50W/m² för golvvärmen och byter från klinker till parkett så kan man behöva höja medeltemperaturen på golvslingan med 2-8°C beroende på val av parkett. Själv lägger jag 8mm Mosaikparkett som limmas direkt på betongplattan. Exempel på mosaikparkett. Kasthall - Massiva Trägolv Mosaikparkett Woodia - Golvbutik /Patrik
3 svar · 2,8k läst
2
2an: Det går fint att seriekoppla elberedaren med pannans beredare/slinga.. Blandningsventilen monterar du in efter elberedaren så att det är max temp från pannan till elberedaren o elpatronen i beredaren kan du köra på t.ex 60° Då kan du ju även värma vatten på sommaren med elberedaren då den är bättre isolerad än pannan samt att lönsamheten med att köra pellets för vv är tveksam..
1 svar · 1,6k läst
H
hangor0: Hej, kanske för sent att svara nu, du har säkert löst problemet redan, men om inte så har du säkert minst en säkring till pannan som är trasig.
2 svar · 7,9k läst
·
pellefant
pellefant: ja det är en cirkpump, men jag kallar iaf det inte för "vanlig" cirkpump det här kallar jag "vanlig" cirkpump http://www.maniarmatur.se/show_category.asp?category=158&subcategory=904
16 svar · 2,7k läst
P
Per-Erik: Man brukar ju kunna se spjället om man tittar in i öppna spisen med en ficklampa. Är det trångt o jä*ligt så testa med en spegel. Kanske har det rostat fast? kanske är den fast monterad i efterhand? Dessa spjäll är mycket sällan täta. Skorstenen är ju ventelations systemet.
1 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.