3 101 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
nibe 310 p
Sida 1 av 2
Har en nibe 310p värmepump, har startat värmen i huset nu när det börjar bli kalt ute, det jag undrar är ska kompressorn gå dygnet runt när man skickar ut vatten till radiatorerna, har ca 20grader inne, i sommar när den bara värmt varmvatten har den gått några gånger per dygn, temp i pannan ligger på 50-53 grader och den skickar ut ca 28 grader till radiatorerna. någon som har en sån pump eller annan pump som kan svar på om kompressorn ska gå dygnet runt om man har värmen på i huset.
Så länge det bara är kompressorn som går och inte patronen hjälper till så är det bra, ju lägre utetemperatur kompressorn klarar av att värma utan tillskott ju lägre elräkning så om kompressorn går dygnet runt spelar ingen roll, har för mig att det är alla start och stopp som sliter mest på kompressorn.
Om den står i Vår eller höst läge så slår elpatronen aldrig till och kompressorn jobbar så mycket den behöver. Behövs det då mycket så jobbar den hela tiden. Vilket är bra för din ekonomi eftersom det är effektivare än att elpatronen går in i "onödan". Blir det för kallt i huset? i så fall så slå över på vinterläge eller normalläge eller vad det heter så kommer elpatronen att hjälpa till vid behov.
det KAN ju också vara något fel som gör att den går hela tiden.....
det KAN ju också vara något fel som gör att den går hela tiden.....
Då man startar upp värmesystemet efter sommaren så tar det något/några dygn innan allt radiatorvatten är uppvärmt. Särskilt då man endast använder värmepumpen, den ger ju bara ca 2KW. Det kan bli besvärligt om temperaturen sjunker för mycket så varmvattnet blir för lågt och man vill duscha.
Det bästa är att köra så länge det går med endast värmepumpen.
Jag själv har startat min golvvärme som då tar ännu längre tid att värma upp. Kompressorn har jobbat oavbrutet i säkert 4 dygn innan den lugnade ner sig. Det ska ju värmas mycket massa som kanske ligger kring 20 grader upp till ca 28 grader och det tar sina KW. Då vi skulle duscha under denna tid fick jag slå på extra varmvatten och ta hjälp av elpatronen.
Under sommaren då man endast värmer varmvatten så rör det sig enbart om ca 170 liter isolerad vattenberedare som ska hållas varm, det kräver mycket mycket mindre energi och då går inte pumpen särskilt ofta. Det är troligtvis helt normalt att din värmepump får kämpa på dygnet runt några dagar innan den nått balansen och sedan blir det mer sällan den behöver jobba.
Jag tycker det är retligt att behöva starta upp och värma hela betongplattan då det blir hastiga väderomslag. Det går mycket energi och vips så är solen tillbaka och med den värmen så får man övertemperaturer´i huset. Detta har jag planerat att undvika i framtiden med en braskamin som man eldar under kalla perioder på våren, sommaren och hösten. På så vis hoppas jag slippa värma upp hela golvvärmen för några dagars behov, för att sedan slå av den igen. Det blir hemskt dyrt att dra igång hela husets värme enstaka "ruggiga" dagar.
Det bästa är att köra så länge det går med endast värmepumpen.
Jag själv har startat min golvvärme som då tar ännu längre tid att värma upp. Kompressorn har jobbat oavbrutet i säkert 4 dygn innan den lugnade ner sig. Det ska ju värmas mycket massa som kanske ligger kring 20 grader upp till ca 28 grader och det tar sina KW. Då vi skulle duscha under denna tid fick jag slå på extra varmvatten och ta hjälp av elpatronen.
Under sommaren då man endast värmer varmvatten så rör det sig enbart om ca 170 liter isolerad vattenberedare som ska hållas varm, det kräver mycket mycket mindre energi och då går inte pumpen särskilt ofta. Det är troligtvis helt normalt att din värmepump får kämpa på dygnet runt några dagar innan den nått balansen och sedan blir det mer sällan den behöver jobba.
Jag tycker det är retligt att behöva starta upp och värma hela betongplattan då det blir hastiga väderomslag. Det går mycket energi och vips så är solen tillbaka och med den värmen så får man övertemperaturer´i huset. Detta har jag planerat att undvika i framtiden med en braskamin som man eldar under kalla perioder på våren, sommaren och hösten. På så vis hoppas jag slippa värma upp hela golvvärmen för några dagars behov, för att sedan slå av den igen. Det blir hemskt dyrt att dra igång hela husets värme enstaka "ruggiga" dagar.
hur dyrt blir det då tro? jag körde av "misstag" min Nibe 360p på vinterläge ett helt år innan jag hittade lite fler inställningsmöjligheter ... 
Gjorde av med 21000 kilowatt på 365 dagar för att värma 165 kvm. Då slösar också vi med motorvärmare till 2 bilar, 6 personer i familjen (ganska mkt varmvatten mao)...
Ska bli intressant att under nästkommade år se om det blir skillnad då jag nu mkt mer nogrannt försökt styra värmen bättre med sommarläge och vår/höstläge...
Gjorde av med 21000 kilowatt på 365 dagar för att värma 165 kvm. Då slösar också vi med motorvärmare till 2 bilar, 6 personer i familjen (ganska mkt varmvatten mao)...
Ska bli intressant att under nästkommade år se om det blir skillnad då jag nu mkt mer nogrannt försökt styra värmen bättre med sommarläge och vår/höstläge...
Har i och för sig en IVT490 som är motsvarande en NIBE 360 men om man har lite fel inställningar rasar det fort iväg i förbrukningen, då vi vi flyttade in Dec.2005 så instruerade installatören mig hur vi skulle ställa in kurvor och allt möjligt för att få optimal värme och bäst ekonomi. Efter några veckor med några minusgrader här i Skåne så låg vi på en förbrukning på 110-120 kw om dygnet till våra 130 kvm 1-plans med ingjuten golvvärme vilket var helt åt skogen, då började jag undersöka lite närmare på detta och andra forum vad som kunde vara orsaken och fick då reda på att dom instruktioner jag fått var helt åt skogen, med enkla råd här och där så kunde vi sänka förbrukningen 30-40% direkt med samma temperaturförhållanden och då stämde kalkyler genast lite bättre och totalförbrukningen efter ett år med helt sneda värden i 2 månader hamnade vi till slut på 12.700 kw vilket kunde varit närmare 11.000 om allt varit rätt från början.
ojoj, stor skillnad allså.
Jag ska läsa av min mätare 16 december i år och då jämföra 2 år med varandra med helt olika inställningar, blir spännande att se hur mkt jag vart "blåst" på första året.
(ska försöka komma ihåg att lägga upp resultatet här av min empiriska undersökning)
Jag ska läsa av min mätare 16 december i år och då jämföra 2 år med varandra med helt olika inställningar, blir spännande att se hur mkt jag vart "blåst" på första året.
(ska försöka komma ihåg att lägga upp resultatet här av min empiriska undersökning)
Man blir biten av det här att få optimala inställningar, det blev som ett gift innan man hittade rätt, man vistades nästan mer vid pannan än med tanten och det var ju poppis 
Men faktum är att man måste själv se till att få rätt inställningar för som man fått reda på i efterhand så är det många som fått fel råd och tips av installatörer och andra hur det skall ställas in för att få det hela optimalt och därigenom fått skyhög förbrukning i onödan.
Men faktum är att man måste själv se till att få rätt inställningar för som man fått reda på i efterhand så är det många som fått fel råd och tips av installatörer och andra hur det skall ställas in för att få det hela optimalt och därigenom fått skyhög förbrukning i onödan.
Tack för alla svar!
Någon som vet om man ska ställa radiatorerna på högsta och sen justera värmekurvan på pannan?
Någon som har bra tips att komma med?
Tänker oxå instalera en pelletskamin i huset som kan gå på vår och höst och dom kallaste vinterdagarna, är det en bra investering att instalera en sån?
Någon som vet om man ska ställa radiatorerna på högsta och sen justera värmekurvan på pannan?
Någon som har bra tips att komma med?
Tänker oxå instalera en pelletskamin i huset som kan gå på vår och höst och dom kallaste vinterdagarna, är det en bra investering att instalera en sån?
Ja, termostaterna på fullt och sedan försöker du hitta lämplig kurva på värmepumpen. Då du gjort detta och är nöjd med temperaturen både vid +5 och -5 grader kan du vara nöjd. Sedan sänker du termostaterna så de ligger precis där temperaturen ligger rätt. Då stryper dessa vid tillfälliga ökningar av temperaturen solinstrålning, mycket vänner på besök etc. Man kan också vilja ha lite lägre temperatur i tex sovrum.
En pelletskamin är givetvis bra men jag har svårt att tro att du kan räkna hem den på många år. Pellets kostar trots allt några kronor det med, även om det är något billigare än el. Den kommer heller inte att kunna värma hela huset om du inte har en helt öppen planlösning. Jag installerar en braskamin som förmodligen helelr aldrig betalar sig trots att veden är gratis i mitt fall. Det kan säkert ge lite besparing de kallaste dagarna men det blir marginellt och får mest ses som mysigt.
En pelletskamin är givetvis bra men jag har svårt att tro att du kan räkna hem den på många år. Pellets kostar trots allt några kronor det med, även om det är något billigare än el. Den kommer heller inte att kunna värma hela huset om du inte har en helt öppen planlösning. Jag installerar en braskamin som förmodligen helelr aldrig betalar sig trots att veden är gratis i mitt fall. Det kan säkert ge lite besparing de kallaste dagarna men det blir marginellt och får mest ses som mysigt.
En pelletskamin är givetvis bra men jag har svårt att tro att du kan räkna hem den på många år. Pellets kostar trots allt några kronor det med, även om det är något billigare än el. Den kommer heller inte att kunna värma hela huset om du inte har en helt öppen planlösning. Jag installerar en braskamin som förmodligen helelr aldrig betalar sig trots att veden är gratis i mitt fall. Det kan säkert ge lite besparing de kallaste dagarna men det blir marginellt och får mest ses som mysigt.[/QUOTE]
Har öppen planlösning, kök, hall och v-rum nästan som ett stort rum med en vägg mellan kök och v-rum, ca 100kvm hela huset, då borde man väl kunna köra kaminen och stänga dom 5-6st element som sitter i dom rummen, och på så vis spara el om pannan bara behöver värma badvatten och till elementen i dom 2 sovrummen och lite i tvättstugan.
Har öppen planlösning, kök, hall och v-rum nästan som ett stort rum med en vägg mellan kök och v-rum, ca 100kvm hela huset, då borde man väl kunna köra kaminen och stänga dom 5-6st element som sitter i dom rummen, och på så vis spara el om pannan bara behöver värma badvatten och till elementen i dom 2 sovrummen och lite i tvättstugan.
Tror nog det blir mer ekonomiskt att ställa in kurvan som WeBee skriver men vara lite snålare. Att stänga av och sätta på elementen i tid och otid under framförallt vintern har jag svårt att tro sparar något, det behövs ju energi för att värma upp dom igen från att ha varit avstängda. Tror nog lösningen med att installera en innegivare och låta den styra värmen i huset är mer att föredra.
Givetvis sparar du el på att installera en pelletskamin. Frågan är ju bara om du sparar pengar på det.
Om vi gör ett antagande att du kan spara 5000 KWh el/år på att elda pellets istället.
Då sparar du i runda slängar 5000:- på elräkningen vid 1 kr/KWh
Du köper en pelletskamin med skorsten för 40.000:-
Du köper pellets i småsäck pallvis för ca 55 öre/KWh
Då kostar det 2750:-/år att värma motsvarande med pellets.
Du sparar 2250:- /år
Räntan på investeringen 5% = 1400:-/år (efter skatteavdrag)
Skorstenen ska sotas 1 gång per år säg 300 kr
Så din besparing är nu 550:-/år
Din pelletskamin har en pay off tid på ca 70 år
Skulle du istället installera en braskamin för samma pengar och elda motsvarande mängd energi dvs 5000 KWh och ha veden "gratis" (man får jobba en hel del) så skulle pay off tiden för braskaminen bli ca 11 år.
Men då ska man veta att man får lägga mycket tid på att elda ca 15 kg ved varje dag under vinterhalvåret.
Om ens största intresse är att spara pengar så ser man snabbt att det är mycket känsligt för investeringskostnader i uppvärmningssystem. Den bästa "affären" för dig är att trimma in din värmepump och försök att hålla så låg temperatur du känner dig bekväm med i huset. Kan du klara dig med 19-20 grader och hålla denna temperatur jämn och fin så kommer du göra den största besparing som är möjlig. Om inte elpriset skenar fullständigt så finns det ingen annan lösning för att värma ditt hus som kommer at betala sig. Faktum är att det i dagsläget är svårt att få en bra pay off tid på en frånluftsvärmepump, att man väljer sådana beror mer på att man vill återvinna frånluften och får en ventilationslösning och värmelösning i ett paket = enkelt.
Sedan kan man ha 10 olika andra skäl att välja andra saker. Miljöhänsyn, säkerhet, komfort, intresse mm. Jag själv är ekonom och räknar i stort sett uteslutande på ekonomin, men frugan tycker det är trevligt med braskamin så en sån får det bli. Då får man ökad säkerhet (vid strömavbrott) lite ökad komfprt och så få jag slita med veden så den blir gratis
Robban44, är lite nyfiken på hur din elförbrukning fördelat sig under året. Vi har ju ungefär samma förhållanden, 130 m2, vattenburen golvvärme i plattan och frlvip. Jag har en Nibe 360 och du en IVT 490. Nu bor jag lite längre norrut än dig men det vore ändå roligt att se hur förhållandet månad för månad ser ut,
Så här har jag förbrukat hittills:
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus i Januari i år så då var det lite ovant med inställningar och värmen instabil.
Januari 2085
Februari 2379
Mars 1630
April 1045
Maj 711
Juni 432
Juli 267
Augusti 378
Totalt Jan-Aug = 8927 KWh
Räknar med att landa runt 15.000 KWh detta första år
Jag vill dock ner mer, runt 13.000 KWh tycker jag vore bra (100 KWh/m2/år).
Om vi gör ett antagande att du kan spara 5000 KWh el/år på att elda pellets istället.
Då sparar du i runda slängar 5000:- på elräkningen vid 1 kr/KWh
Du köper en pelletskamin med skorsten för 40.000:-
Du köper pellets i småsäck pallvis för ca 55 öre/KWh
Då kostar det 2750:-/år att värma motsvarande med pellets.
Du sparar 2250:- /år
Räntan på investeringen 5% = 1400:-/år (efter skatteavdrag)
Skorstenen ska sotas 1 gång per år säg 300 kr
Så din besparing är nu 550:-/år
Din pelletskamin har en pay off tid på ca 70 år
Skulle du istället installera en braskamin för samma pengar och elda motsvarande mängd energi dvs 5000 KWh och ha veden "gratis" (man får jobba en hel del) så skulle pay off tiden för braskaminen bli ca 11 år.
Men då ska man veta att man får lägga mycket tid på att elda ca 15 kg ved varje dag under vinterhalvåret.
Om ens största intresse är att spara pengar så ser man snabbt att det är mycket känsligt för investeringskostnader i uppvärmningssystem. Den bästa "affären" för dig är att trimma in din värmepump och försök att hålla så låg temperatur du känner dig bekväm med i huset. Kan du klara dig med 19-20 grader och hålla denna temperatur jämn och fin så kommer du göra den största besparing som är möjlig. Om inte elpriset skenar fullständigt så finns det ingen annan lösning för att värma ditt hus som kommer at betala sig. Faktum är att det i dagsläget är svårt att få en bra pay off tid på en frånluftsvärmepump, att man väljer sådana beror mer på att man vill återvinna frånluften och får en ventilationslösning och värmelösning i ett paket = enkelt.
Sedan kan man ha 10 olika andra skäl att välja andra saker. Miljöhänsyn, säkerhet, komfort, intresse mm. Jag själv är ekonom och räknar i stort sett uteslutande på ekonomin, men frugan tycker det är trevligt med braskamin så en sån får det bli. Då får man ökad säkerhet (vid strömavbrott) lite ökad komfprt och så få jag slita med veden så den blir gratis
Robban44, är lite nyfiken på hur din elförbrukning fördelat sig under året. Vi har ju ungefär samma förhållanden, 130 m2, vattenburen golvvärme i plattan och frlvip. Jag har en Nibe 360 och du en IVT 490. Nu bor jag lite längre norrut än dig men det vore ändå roligt att se hur förhållandet månad för månad ser ut,
Så här har jag förbrukat hittills:
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus i Januari i år så då var det lite ovant med inställningar och värmen instabil.
Januari 2085
Februari 2379
Mars 1630
April 1045
Maj 711
Juni 432
Juli 267
Augusti 378
Totalt Jan-Aug = 8927 KWh
Räknar med att landa runt 15.000 KWh detta första år
Jag vill dock ner mer, runt 13.000 KWh tycker jag vore bra (100 KWh/m2/år).
Tendensen ligger just nu på 12.000 kWh på årsbasis mot målet 11.000, lite högre p.g.a den usla sommaren.
Men är imponerad av dina låga siffror Juni-Aug.
Här kommer siffrorna:
Jan 1495
Feb 1513
Mar 1326
Apr 1006
Maj 783
Jun 574
Jul 591
Aug 531
Totalt 7819 Jan-Aug
Men är imponerad av dina låga siffror Juni-Aug.
Här kommer siffrorna:
Jan 1495
Feb 1513
Mar 1326
Apr 1006
Maj 783
Jun 574
Jul 591
Aug 531
Totalt 7819 Jan-Aug