2 990 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
nya regler för värmekälla?
Sida 1 av 2
Ni som vet, hur fungerar de nya reglerna som trädde i kraft den 1 juli ang. värmekällor? En del menar att vårt enplanshus på 154 kvm blir för stort för att ha frånluftsvärmepump. De menar att vi borde sätta berg- eller jordvärme. De nya reglerna ska göra att när de mäter energiförbrukningen kan vi annars bli tvugna att byta ut hela systemet om inte källan håller tillräckligt låg förbrukning. Hur fungerar detta?? Vågar vi ha frånluftsvärmepump? Känner att 50 000 extra för bergvärme är i dyraste laget....tyvärr ligger vi på smärtgränsen...
det handlar inte om dur stort ditt hus är utan energiåtgången för att värma upp det. tyvärr så har de flesta hustillverkare inte hunnit/orkat kolla upp alla delar de måste för att veta hur deras hus ligger till. Därför drar man sådana valser som du berättar om. Ett hus får i södra sverige dra max 55W per m2 när det är som kallast och max totalt 120kWh/m2 och år. Hade man koll på respektive hus vad energibehovet är så är det ganska enkelt att se vad för värmekälla man kan ha! Men om man inte vet detta och vill vara på den säkra sidan så vill man naturligtvis "dra på" för att vara så säker som möjligt...
Dessutom så kan man inte dra alla frånluftsvärmepumpar över en kam. I alla fall inte sedan ett par år tillbaka då ComfortZone kom med sina frånluftsvärmepumpar på 5 och 6,5 kW. Att det numera finns frånluftsvärmepumpar som kan klara de nya energikraven är hustillverkarna emellertid tysta om eftersom de leverantörer de knutit sig till, oftast IVT eller Nibe, bara kan erbjuda pumpar på 2kW. Eller så är det ren okunskap.
Reagerade iofs mest på att ni bara skulle behöva lägga 50 000:- extra för bergvärme?! Det låter kanonbilligt! Skulle själv få lägga till 130 000:- inkl. VBX-modul eftersom jag fortfarande ville ha luftåtervinning. Således blev det en ComfortZone CE50 istället.
Reagerade iofs mest på att ni bara skulle behöva lägga 50 000:- extra för bergvärme?! Det låter kanonbilligt! Skulle själv få lägga till 130 000:- inkl. VBX-modul eftersom jag fortfarande ville ha luftåtervinning. Således blev det en ComfortZone CE50 istället.
Tack för era kunniga svar! Så man kan inte be dem räkna ut energibehovet då? Det är högt i tak och 6 fönster från golv till tak i vardagsrum, annars inga konstigheter.... Vi kan tyvärr ej byta frånluftsvärmepump eftersom de knytit sig till IVT. Han sa att han drog av 55 000 för att vi tog bort frånluftsvärmepumpen och iså fall får en IVT 490 istället....är detta för lite bortdraget då tror du?
Aha, så det var åt "det hållet" summan hamnade runt 50 000:-. Trodde att det var en 490 som ingick från början och att ni skulle få lägga 50 000:- mellan för att uppgradera till bergvärme.påG skrev:Tack för era kunniga svar! Så man kan inte be dem räkna ut energibehovet då? Det är högt i tak och 6 fönster från golv till tak i vardagsrum, annars inga konstigheter.... Vi kan tyvärr ej byta frånluftsvärmepump eftersom de knytit sig till IVT. Han sa att han drog av 55 000 för att vi tog bort frånluftsvärmepumpen och iså fall får en IVT 490 istället....är detta för lite bortdraget då tror du?
Om avdraget är för litet eller inte är lite av en tolkningsfråga. Vad man får betala vid en uppgradering och vad man får tillbaka vid en "nedgradering" eller utköp är två helt separata prislistor. Vi skulle som sagt få lägga till en bra bit över hundra tusen för att uppgradera en 490 till en bergvärmepump. Ni å andra sidan har en bergvärmepump medräknat från början och får knappt halva den summan för att "nedgradera" till en 490...
Kan det möjligen vara Trivselhus ni har som husleverantör?
Det är klart husleverantören ska kunna ge en energiberäkningskalkyl, det trodde jag ingick i de flesta hus?påG skrev:
Även om den nya normen för beräkning inte är spikad så finns det ju andra beräkningsmodeller att använda som ger en bra indikation på energibehovet.
zno- ja det är trivselhus!! Vi gillar inte detta riktigt...hade velat ha en Nibe frånluftsvärmepump istället men de drar ju knappt bort något, de har ju IVT. Har du några åsikter, snälla säg dem, ska snart skriva papper....
Jag bygger TH och hade samtal med en av deras leverantörer ang en annan sak. Deras kommentar var "Du kan aldrig få denna lösning till ett bättre pris än vad TH har"
Detta gör då att man förhoppningsvis har en del av kakan som kund i steg ett. I steg två innebär det att det inte blir så stora pengar när man vill väljer bort en lösning/produkt.
Detta gör då att man förhoppningsvis har en del av kakan som kund i steg ett. I steg två innebär det att det inte blir så stora pengar när man vill väljer bort en lösning/produkt.
Hur mycket får du ut om du helt plockar bort värmepumpen? 80-90 000:-?påG skrev:
jimnor- var det en IVT 490 du valde bort? Säljaren sa först 35 000 till mej sedan bad han att få ringa tillbaka och då sa han endast 25 tusen....undrar om det ligger en räv begraven;-)
zno, han drog ju bort ca 50 000 för att vi fick en IVT frånluftsvärmepump istället för bergvärme, om vi nu vill plocka bort frånluftsvärmepumpen också säger han att vi bara får tillbaka 25 000 för den.
zno, han drog ju bort ca 50 000 för att vi fick en IVT frånluftsvärmepump istället för bergvärme, om vi nu vill plocka bort frånluftsvärmepumpen också säger han att vi bara får tillbaka 25 000 för den.
Det här är endast spekulationer, dock baserat på en mängd riktiga scenarion, men jag tror att TH av IVT köper 490:an + projektering samt material till ventilation för 36 000:- (Ett superpris eftersom återförsäljare tar 49 000:- för en 490:- installerad och klar exkl. ventilation). När du sedan vill lyfta ur pumpen ur materialsatsen får du sedan, i likhet med många andra prylar i materialsatsen, ca 75-80% av värdet tillbaka, typ 27 000:-. En del säljare verkar dock ge tillbaka hela summan på 36 000:-.
Nackdelen att välja bort pumpen helt är dock att hela ventilationen också ryker, vilken kostar typ 20 000:- att få på plats igen. Detta gör att du egentligen bara får ut mellan 7000:- och 16 000:- för själva pumpen. Om man orkar med "administrationen" kan man ju behålla 490:an i materialsatsen, för att sedan vid inkoppling komma dragandes med en egen pump dom får installera istället, varpå man säljer 490:an på Blocket. Vi valde dock att plocka bort den helt eftersom man har en del annat att pyssla med gällande husbygget...
Om ni får 75 000:- tillbaka för att helt plocka bort bergvärmepumpen och därefter själva bekosta en ny pump av valfritt slag så får ni nog svårt att motivera det ekonomiskt. Vilken FLVP har ni tänkt er? Som jag sade i mitt tidigare inlägg tror jag det endast är ComfortZone som är en vettig kandidat, och den kostar med ventilationen typ lika mycket som ni får ut för bergvärmepumpen, vilket ju inte gör det till ett vettigt alternativ egentligen.
Således skulle jag i ert läge behållit bergvärmepumpen. Dock skulle jag kompletterat denna med en VBX-modul för frånluftsåtervinning, för trots att bergvärmepumpen må vara bättre rent energimässigt så vill i alla fall jag inte förlora luftväxlingen en frånluftsvärmepump ger. Den har ju varannan timma bytt all luft i huset, vilket känns "sundare". Detta blir ju dock ännu lite dyrare förstås...och det var ju en besparing du var ute efter
Nackdelen att välja bort pumpen helt är dock att hela ventilationen också ryker, vilken kostar typ 20 000:- att få på plats igen. Detta gör att du egentligen bara får ut mellan 7000:- och 16 000:- för själva pumpen. Om man orkar med "administrationen" kan man ju behålla 490:an i materialsatsen, för att sedan vid inkoppling komma dragandes med en egen pump dom får installera istället, varpå man säljer 490:an på Blocket. Vi valde dock att plocka bort den helt eftersom man har en del annat att pyssla med gällande husbygget...
Om ni får 75 000:- tillbaka för att helt plocka bort bergvärmepumpen och därefter själva bekosta en ny pump av valfritt slag så får ni nog svårt att motivera det ekonomiskt. Vilken FLVP har ni tänkt er? Som jag sade i mitt tidigare inlägg tror jag det endast är ComfortZone som är en vettig kandidat, och den kostar med ventilationen typ lika mycket som ni får ut för bergvärmepumpen, vilket ju inte gör det till ett vettigt alternativ egentligen.
Således skulle jag i ert läge behållit bergvärmepumpen. Dock skulle jag kompletterat denna med en VBX-modul för frånluftsåtervinning, för trots att bergvärmepumpen må vara bättre rent energimässigt så vill i alla fall jag inte förlora luftväxlingen en frånluftsvärmepump ger. Den har ju varannan timma bytt all luft i huset, vilket känns "sundare". Detta blir ju dock ännu lite dyrare förstås...och det var ju en besparing du var ute efter
Oavsett värmekälla så måste ventilationen vara så att luftombyte sker 1 gång varannan timme (berg/jordvärme, pellets, elpanna, flvp)zno skrev:för trots att bergvärmepumpen må vara bättre rent energimässigt så vill i alla fall jag inte förlora luftväxlingen en frånluftsvärmepump ger. Den har ju varannan timma bytt all luft i huset, vilket känns "sundare". Detta blir ju dock ännu lite dyrare förstås...och det var ju en besparing du var ute efter![]()