Du får ta siffrorna över sommaren med en nypa salt.
Vi var i stugan i stort sett hela Juli samt halva Augusti, därav de låga siffrorna där. Det enda som drog el var väl ventilationen samt motionen för cirkulationspumpen. Funderade p åatt slå av pumpen helt men vågade inte då jag inte vet om cirkulationspumpen och ventialtionen mår bra av att stå still 1,5 månad. Men det hade sparat ytterligare några kW.
Våra skillnader är relativt små och tendensen är ju väldigt lika. Jag tror/hoppas att jag kan nå dina fina Jan-Mars siffror med lite bättre justering framöver. I år kändes det som om jag inte fick bra inställningar förrän kanske slutet på Mars och det visar ju också denna jämförelse. Man har också ett bättre utgångsläge nu framåt då man inte behöver starta upp och värma hela betongplattan från 0 i Januari då det är så kallt.
Här ser man tydligt tycker jag att frånluftsvärmepumpen sparar mycket då det blir lite mildare väder. Den har sin "glansperiod" från April-Oktober där man i stort sett kan klara sig utan elpatronen. Då det sedan blir för kallt November-Mars så går det en hel del tillskottsel.
Mycket intressant iallafall att se din förbrukning, det stödjer också mina uträkningar att det är högst osannolikt att något annat än en frånluftsvärmepump kan räknas hem i ett normalstort nybyggt hus.
Vi var i stugan i stort sett hela Juli samt halva Augusti, därav de låga siffrorna där. Det enda som drog el var väl ventilationen samt motionen för cirkulationspumpen. Funderade p åatt slå av pumpen helt men vågade inte då jag inte vet om cirkulationspumpen och ventialtionen mår bra av att stå still 1,5 månad. Men det hade sparat ytterligare några kW.
Våra skillnader är relativt små och tendensen är ju väldigt lika. Jag tror/hoppas att jag kan nå dina fina Jan-Mars siffror med lite bättre justering framöver. I år kändes det som om jag inte fick bra inställningar förrän kanske slutet på Mars och det visar ju också denna jämförelse. Man har också ett bättre utgångsläge nu framåt då man inte behöver starta upp och värma hela betongplattan från 0 i Januari då det är så kallt.
Här ser man tydligt tycker jag att frånluftsvärmepumpen sparar mycket då det blir lite mildare väder. Den har sin "glansperiod" från April-Oktober där man i stort sett kan klara sig utan elpatronen. Då det sedan blir för kallt November-Mars så går det en hel del tillskottsel.
Mycket intressant iallafall att se din förbrukning, det stödjer också mina uträkningar att det är högst osannolikt att något annat än en frånluftsvärmepump kan räknas hem i ett normalstort nybyggt hus.
WeeBe skrev:Ja, termostaterna på fullt och sedan försöker du hitta lämplig kurva på värmepumpen. Då du gjort detta och är nöjd med temperaturen både vid +5 och -5 grader kan du vara nöjd. Sedan sänker du termostaterna så de ligger precis där temperaturen ligger rätt. Då stryper dessa vid tillfälliga ökningar av temperaturen solinstrålning, mycket vänner på besök etc. Man kan också vilja ha lite lägre temperatur i tex sovrum.
En pelletskamin är givetvis bra men jag har svårt att tro att du kan räkna hem den på många år. Pellets kostar trots allt några kronor det med, även om det är något billigare än el. Den kommer heller inte att kunna värma hela huset om du inte har en helt öppen planlösning. Jag installerar en braskamin som förmodligen helelr aldrig betalar sig trots att veden är gratis i mitt fall. Det kan säkert ge lite besparing de kallaste dagarna men det blir marginellt och får mest ses som mysigt.
Har nu 310an stäld på 9 och -2 och då har jag ca 20-21 grader inne men på dagarna när det är varmare ute blir det kallare inne när den ger mindre värme, har alla termostater på fullt utom i 2 sovrum, om jag nu sänker termostaterna från 5 till tex 3el 4 blir det inte kallare inne då? så att man måste höja pannan till kanske -1. Ska sätta in en braskamin och känner då termostaterna av att det blir varmare inne och slår av? men eftersom pannan har utegivare skickar den väl ut samma värme på vattnet fast kanske inte till det rummet kaminen står i? och då går ju fortfarande pannan lika mycket aven om man eldar så den bästa lösningen borde väl vara att sätta rumsgivare om man ska elda i kamin som då stryper pannan när man eldar så den inte skickar ut lika varmt vatten till elementena?
Som jag förstått det är det bästa att ha en innegivare placerad centralt i huset om man eldar i kaminen, den styr då pannan som sänker framledningstemperaturen till radiatorerna. Att styra med termostaterna på elementen i varje rum är oekonomiskt
och det du tjänar på att elda i kaminen äts upp av att du styr elementen med termostaterna.
Blir det kallare i huset när det blir varmare ute har du för brant värmekurva inställd på pannan, då får du skruva ner den 1 snäpp eller 2 och justera upp värmen med finjusteringen när du känner det blir för kallt.
och det du tjänar på att elda i kaminen äts upp av att du styr elementen med termostaterna.
Blir det kallare i huset när det blir varmare ute har du för brant värmekurva inställd på pannan, då får du skruva ner den 1 snäpp eller 2 och justera upp värmen med finjusteringen när du känner det blir för kallt.
robban44 skrev:Som jag förstått det är det bästa att ha en innegivare placerad centralt i huset om man eldar i kaminen, den styr då pannan som sänker framledningstemperaturen till radiatorerna. Att styra med termostaterna på elementen i varje rum är oekonomiskt
Ok, då är det nog som jag trodde att man ska sätta en innegivare och ställa den på dom grader man vill ha och sen elda i kaminen, robban44 el någon, vet du om man ska koppla bort utegivaren om man sätter en innegivare?
Har oxå hört att man ska ha termostaterna på fullt =5 i alla rum fast sänka dom i sovrummen om man vill ha kallare där inne, stämmer detta? har hört så mycke olika om det.
Då jag inte har innegivare kan jag inte svara på det men det kan säkert någon annan här.
Ja max på alla termostater och styra med värmekurvan, i sovrum t.ex kan man sätta ner termostaten på elementet /en så den slår av vid av dig ställd temperatur. Nu har vi iofs golvvärme i hela huset som är oehört trögt men bara genom den manövern sjönk förbrukningen minst 25-30% då jag kunde sänka värmekurvan kraftigt , framledningstemperaturen kunde ju vara lägre då det ständigt flödade rätt tempererat vatten i slingorna vilket också gjorde att värmen i huset blev jämnare.
Ja max på alla termostater och styra med värmekurvan, i sovrum t.ex kan man sätta ner termostaten på elementet /en så den slår av vid av dig ställd temperatur. Nu har vi iofs golvvärme i hela huset som är oehört trögt men bara genom den manövern sjönk förbrukningen minst 25-30% då jag kunde sänka värmekurvan kraftigt , framledningstemperaturen kunde ju vara lägre då det ständigt flödade rätt tempererat vatten i slingorna vilket också gjorde att värmen i huset blev jämnare.
Det konstiga är att jag har alla termostater på max utom dom i sovrummen, en på 3 och en på 4 men ändå är dem elementena lika varma som alla andra i huset, det som står på 3 är känns varmast av alla, kanske för att det är det första på vattenslingan?
Men det verkar inte som att termostaterna stryper fast dom står lägre.
Men det verkar inte som att termostaterna stryper fast dom står lägre.
Klicka här för att svara