Hej!

Har ett hus byggt ca 1946, tjocka granit väggar i källarn som nu är ouppvärmd då vi har bergvärme. Endast ett element och en avfuktare där nere nu. Källarn är ca 70m2. Väggarna är inte isolerade men ca 1 meter tjocka i granit.
Min fråga är för att få lite torrare och behagligare luft där nere, vilket är bästa sättet?

Har kollat lite med ett sk. konvektorelement? med fäkt, som kopplas till bergvärmen.
Ett annant alt. är ju att lägga vattenburen golvvärme, men då måste jag ju bila ut och isolera underifrån....mycket jobb....

Ska inte inreda eller likanade i källarn utan bara få lite bättre temperatur så man kan vara däe nere och pula och meka lite!!

Några förslag?

MVH
emanuel

Majgårdarna
Jag har satt upp en fläktkonvektor i källaren.Tvättstuga.
Den ska ge 3500w vid 50 grader in.
Har inte kopplat in den ännu men skulle tro att det blir en rätt stor skillnad mot det lilla elementet som satt där förut.
Så här ser den ut
DSCN2888.JPG

hej
Har själv ett hus från -46 m betongkällare. Då den gamla pannan åkte ut sjönk värmen, eftersom det inte fanns någon spillvärme...
Vi satte in bergvärmepump o funderade på vattenburen golvvärme men det föll på att dels det skulle bygga en hel del i höjd i det redan låga golvet, dels skulle det kosta en hel del och mycket av värmen skulle gå rätt ner i marken.
Vi satte in element i de 3 största rummen, varav tvättstugan var ett och "meckarrummet" ett. Det ger en bra värme i källaren. Kompletterar med avfuktare emellanåt, då det känns "fuktigt" efter t.ex. en sommar som denna.

Detta tycker jag funkar alldeles tillräckligt.

Jag har monterat in en liten pelletskamin där gamla vedpannan stod... Så nu är det slut på det råa, kalla källarklimatet :-)

Blev riktigt skönt och bra, dessutom tror jag skorstenen mår lite bättre...

Jag valde det jobbiga alternativet, att gräva ur och lägga golvvärme. Nu är dock klimatet i källaren väldigt trevligt och den råa känslan är helt borta. Med lite isolering utvändigt på källarväggarna blir det antagligen ännu bättre även om man nu kan börja fundera på om det är värt besväret (med dränering/isolering). Det funkar så bra ändå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.