P
Pepparkaka: [citat] Personligen tror jag att det vore ett stort misstag att inte installera vattenburen värme vid nybyggnad. Vad som sedan skall användas för att värma vattnet (FLVP, bergvärme, pellets etc) kan sedan diskuteras.
8 svar · 3,5k läst
gadeberg
gadeberg: Har varit uppe någon gång tidigare. Men tror inte det kommit fram nåt direkt. http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/43390-wanpan-vaermelister.html
1 svar · 2,4k läst
S
spindel: Det är nog huvudalternativet att ha kulvert och golvärme/kanalfläkt i mindre huset. Men som sagt det är inte dumt med lite synpunkter. Kan man förflytta varmluft från kaminen i ena huset till det andra huset? Någon som gjort det?
2 svar · 3,3k läst
M
miata92000: Hej hej... Jag har en Focus pv-13 panna som jag skulle behöva lite hjälp med vad gäller fronpanelens olika reglage. Jag har hittat en manual på focus hemsida men den verkar var för en nyare variant. Min installerades för ca: 10 år sedan och har en urtavla i mitten som man kan ställa in för olika tider samt att den har endast en brytare för dag, natt samt värmekurve inställningarna.
0 svar · 8,3k läst
2
2an: En pex gillar inte 95° vatten, Visst blir det bättre med extra friggolit/markskiva runt men frågan är vad som blir bättre/billigare.. Men oavsett vilken kulvert så ökar förlusterna ju högre temp man kör.. Det som talar imot kopparflex är väl hur dyr den blivit med koppar priset som är idag, I november 2004 så va iaf kopparkulverten billigare än en wirsbo pex från rinkaby... En
6 svar · 7,1k läst
M
Missionären: Hoppas du har tur, för om inte kan de vara så illa att du måste knärör om det nu är plankona på ventil eller ej,
6 svar · 1,5k läst
Pingler
Pingler: Imponerad av all kunskap som finns om värmeväxlare i detta forum. Kanske kan någon svara på följande: Jag håller på att flytta mitt snickeri in i en fd ladugård med lättbetongväggar och har tänkt att använda en luft/luft värmeväxlare. Jag ska avdela min del av den gamla ladugården med en mellanvägg så att jag får ett ca 70 m2 utrymme. Nu undrar jag om det är smart att sätta
0 svar · 1,8k läst
V
vedeldaren: Jag trodde inte att dom svarade på mail?
2 svar · 2,2k läst
D
Dozen: Väl värt att tänka på. Tack så mycket.
2 svar · 1,9k läst
haddirajan
haddirajan: Teoretiskt skulle det fungera, då en vattenkokare är lika effektstark som en IVT 495 som sätts in i många hus idag. Däremot vill man inte pumpa in 100 grader varmt vatten i rörslingorna, men det kanske de har någon bra lösning på? Billig är dock inte den värmen, då det är förhållandet 1 kW in --> 1 kW ut i en vattenkokare. En värmepump gör jobbet för en tredjedel av priset
1 svar · 3,2k läst
M
Missionären: termostaten är av märket honeywell inte radiatorn, den ser ut att vara en sektionsradiator...får man fråga varför radiatorn ska bort??? de är minst lika effektiva som dagens.. Byt istället ventil och montera termostat allt handratt. Mät omkretsen på röret och be din vvs-are ta fram en utbytes, bör vara en dn10 eller dn15
1 svar · 3,8k läst
K
ktm250: Jo, jag gjorde det... skrev det inte här bara :)
2 svar · 3,1k läst
M
Mattias_Edeslatt: Som det kan vara. Skruvventilen på returen var stängd :o Nu är här luandes varmt. Dags att skruva ner shunen och montera innesensorn till motorshunten.
4 svar · 1,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Är det ett äldre hus i en enhetlig miljö är det ingen god idé att ta bort skorstenen. Hus utan skorsten ser stympade ut (är det ett villaområde där husen ändå ser ut hur som helst, så kan det göra detsamma)
2 svar · 3,2k läst
P
pettson: Jag drar vattenburen värme nu. Drar i källartaket. Alla rör synliga. Skönt att kunna kolla av rören och när jag säljer kan jag peka på rören och säga: "Allt jag gjort syns, inga dolda fel" Inga skarvar dolda. Presskoppling. Hårda 22-rör för matning. Isolerar efteråt på dem ställen där jag inte vill värma upp och oisolerat där det gärna får spilla lite värme. Avstick med
8 svar · 3,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag tog min gamla Thorin&Thorin gvtermostat och det blev riktigt bra.
9 svar · 8,3k läst
C
CarMan: en helt ny värmepump, innehållanda alla delar & vvb m.m. kostar från 30-60 tusen + montering. en kompressor kostar ca 10 000:-
4 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: Har slangarna varit tejpade hela tiden och den har varit hel så ska det inte vara något problem. Prototypen
4 svar · 869 läst
MathiasS
MathiasS: Kan tyvärr inte bistå i någon större utsträckning. När jag tidigare har skickat skisser till Wirsbo på planlösning/slangdragning + info om hur undergolven ser ut har jag fått tillbaka ett injusteringsschema för fördelarna. Jag kan bara anta att man fortfarande kan få den hjälpen. Eftersom jag inte är "klar" med golvvärmen förrens nu har jag inte lagt någon större energi på
9 svar · 2,2k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Suveränt! Tack för bra svar! Jag har räknat på en lite högre summa än detta i min kalkyl och då borde det ju gå ihop sig. Tackar och bockar.
2 svar · 1,8k läst
B
Bob Hund: [citat] Pratade med Nibe just om problemet med komfort värme på golv under sommarhalvåret, min tanke från början var att installera en Elpush 12, men han tyckte det var onödigt, han sa att man kan gå in och höja framledningstempraturen på värmepumpen och strypa på termostaterna på sommaren manuellt och givetvis höja dem på vinterhalvåret, vet personligen inte hur bra det blir för
2 svar · 2,9k läst
M
Mheel: Hej har gått och köpt mig ett hus med direktverkande el. Vill byta ut detta mot något bättre men vet inte vad. Har en öppen spis samt en kamin i huset. Är ett 1 1/2 plans hus med öppet enda upp i taket i vardagsrummet där kaminen står. Jordvärme är inget alternativ då jag inte har tomt till det. Huset finns i skåne i början av österlen. Jag kommer bugga till ca 30kvm +30kvm nästa
0 svar · 2,7k läst
Z
zachris: Skönt att höra! Det var ungefär samma svar som jag fick från leverantören. Dom sa att 250 mm brukar funka - lägre än så blir svårt eftersom slangarna blir så styva på grund av att dom är ingjutna i plattan.
2 svar · 5,6k läst
·
V
ValterP: Rörspisbygge http://www.dataphone.se/~ncteknik/ etc Rörspis är en gammal fin sak i Sverige, snart når den Afrika! Valter PI
24 svar · 7,6k läst
V
ValterP: Lösningen på dyr el är att kunna styra temperaturen i enskilda rum, varmt där man är på kvällen, kallt i tomma rum, lagom i sovrummet. Och man skall kunna styra det även över dygnets timmar, inta bara rum för rum, även timme för timme. Enkelt med olika timers. Komplettera med termostater som känner solinstrålningen. 192 m2 - jag betalar för 14000 kWh/år, rörligt Vattenfall + 2
35 svar · 8,5k läst
V
ValterP: J Davidsons i Reftele säljer glasluckor, sök på det på Google Valter P Rönninge
2 svar · 10,3k läst
2
2an: [citat] Janfire flex av senare model el efter -03, Den är lika idag som då o har bra kvalite/hållbarhet... Köper du en sådan begagnad idag så kan du köra o se hur det funkar med pellets för dej, Blir det pannras så kan du ju fundera på om du ska köpa en panna o fortsätta med pellets el slänga ut allt o skaffa vp/ved anläggnyng..
21 svar · 8,1k läst
Åskar
Åskar: Ett tips! Kontakta http://www.transtemper.se/ så får du rätt dragbegränsare på en gång! Många försäljare verkar inte veta ett smack och skickar bara en modell dom för tillfälligt har på lager. Många har fått fel dragbegränsare till sin utrustning. Är visst viktigt att dragbegränsaren dimensioneras efter både effekten på eldstaden och arean/längden på skorstenen.
4 svar · 4,7k läst
P
peter.holm: Jag gjorde samma jobb på 90-talet men lånade en riktig vattenkyld golvmaskin med stor enkelklinga och körde mao 2 ggr/spår. Sedan snyggade jag till rundningarna med en Flex-maskin med dubbla klingor. Gjutningen gjorde jag med ett fiberförstärk flytspackel, dyrt men skulle vara bäst. Rummet var på drygt 40 kvm så det tog ju förstås ett tag... // Peter
20 svar · 12,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.