Har försökt läsa de trådar som handlar om golvvärme och tyckte att jag hade koll på läget.
Åkte till Bauhaus Västerås och träffade deras "golvvärmeexpert". Nu vet jag varken ut eller in.
Han påstod att jag inte kunde lägga värmekabel eller deras värmematta Quicknet på mitt 22 mm golvspån. (De säljer ju Thorin & Thorin värmekabel).Det har jag förstått att jag kan när jag läser trådarna i forumet. Han visste inte heller vilket spackel som jag skulle använda! Hans resonemang gick ut på att jag måste lägga golvgips för att uppnå stabilitet och en icke brännbar yta. Det har jag inte tänkt göra för då får jag för stora höjdskillnader till min ekparkett. Tänker nämligen ha klinker i hallen innanför ytterdörren.
Måste jag använda en armeringsmatta för att lyfta värmekabeln från golvsppånet eller räcker det med 12--15 mm spackel? Här påstod experten att det inte räcker eftersom spånet är brännbart material.

Är det någon som har erfarenhet av T2 Quicknet värmematta eller T2 blå värmekabel? Vilken ska jag välja? Det handlar ju inte om att den lilla ytan 4m2 ska värma mina 20 m2 hall utan mest vara lite komfort och snabbare torka upp snöslask etc.

Har dålig susning när det gäller spackel och installationer av värmekabel. MEN skulle den bli så varm att den antände en spånskiva så kommer du nog att få det väldigt varmt om fossingarna innan ;). Enda anledningen till gipset är vål för att du ska fö ett "dött" underlag så att du minskar risken försprickor i spackel/klinkers.

Jag funderade också på samma ide att ha elslinga vid dörren men skippade det, troligen får den jobba rätt hårt under vintern när dörren åker upp hela tiden och små drar ,så det kändes lite olönsamt samt att jag senare rev upp hela golvet och petade i lite slang istället.
Kan du inte riva ut spånet och lägga dubbelt golv gips ,men det kanske inte blir stadigt nog.

Funderade på att lägga dubbelgips men är lite osäker på bärigheten. Angående "lönsamheten" så är jag väl mest intresserad av funktionen "slasktork" så den behöver ju inte gå hela tiden.

Prata inte med folk på byggvaruhusen. De vet ingenting om någonting.

Du kan lägga slingorna direkt på spånet, som ska ligga på max 600 c/c, och sedan spackla minst 15 mm. Det finns inte ett skäl i världen att lägga golvgips i ditt fall. Armeringsnät är inte nödvändigt med vissa leverantörer av spackel, och beroende på hur stor ytan är.

Det här är formodligen ett av de bästa råden hittills! Insåg idag att det är alldeles sant. Vilka anställningskriterier har de egentligen på byggvaruhusen? Räcker det med att man får på sig deras illasittande röda skjorta?
Köpte fiberarmerat spackel och hoppas att det blir bra. Dessutom köpte jag en värmekabel utan tillhörande nät. Kändes mer rätt än en färdig matta....

Nu blir det spännande att spackla uppytan och försöka få det att se bra ut. Nya erfarenheter är ju alltid kul :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.