Jag har två badrum med golvvärme snart ingjutet. Nu ska distributionen till detta dras och jag tänkte köra med PEX pga priset och enkelheten. Kan ju ta koppar iofs men det känns lite dumt/omständigt.

Den ingjutna slangen är 16x2 dvs 12 mm inuti. Räknar man om arean för två slangar till en så blir det en slang med ~17 mm innandömme. Problemet här är bara att 18 mm (inuti) pex finns inte utan det är 16 eller 20 som är nästa dimmension. Problemet då är bara att 20 mm är 28 mm :eek: utvändigt och det känns väldigt våldsamt både att borra genom vägg och böja mm. Kostnaden är ju också en del i det hele.

Räcker det med 16 mm invändigt eller hur vet man vad som krävs? Kan man ta golvvärmeslang som bara har 2mm gods eller är det rent av dumt? Den kostar ju mindre och är lättare att hantera.

Det hela ska kopplas på en separat slinga med egen cirkpump och tempbegränsare. Fler golv ska in på denna slinga sen är det tänkt. Så EVENTUELLT kan det bli så att från greningen till badrummen ska fler slangar in.

Vore tacksam för input.

Förhållandena mellan areorna är ointressant, tryckfallet beror av area och längd. Om du kollar på Uponors hemsida kan du se tryckfallsdiagram och beräkna tryckfallet. Det är dumt att få ett dominerande tryckfall i matarledningen, men det brukar inte vara något problem eftersom den brukar vara förhållandevis kort jämfört med slingorna. Ett alternativ är att mäta upp matarledningens längd och beräkna alla blivande slingor och sedan ringa Uponor (Wirsbo).

Nu är jag helt på det gröna här. Hur mycket tryckfall får man ha eller vad är det man är ute efter?

Fattar ju att det kommer garanterat fungera om jag kör på den mindre genom syftning och hur värmen fungerar men jag skulle vilja lära mig lite teori också så att man inte gör något fatalt fel i framtiden då kanske uträkningar är A & O :)

Det är ju svårt att säga något när du inte anger hur långt du ska dra rören.

Wirsbo har ett 25mm rör (kolla i golvvärmesortimentet) som är tänkt just för distributionen mellan fördelarna. Kolla på det.

Jag har en liten fördelare (20kvm) som sitter 8m från huvudcentralen - till den har jag använt vanlig 20mm gv slang, Wirsbo har ackat att det går bra.

Rummen är små mindre än 8 kvm och båda är exakt lika stora. Det är väl max 5 meter till där jag tänkte ha "delningen". Det som finns att välja på är så att säga rinkabys sortiment ;)

Jag är säker på att det går utmärkt att använda vanlig 20mm gv slang, komplettera med skyddsrör. Wirsbo kan säkerligen verifiera detta så är du helt säker.

Får helt enkelt slå dem en pling. I huvudet VET jag ju som sagt att det kommer fungera. IOfs inga problem hursomhelst då inget kommer ligga dolt från vidare meck ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.