Det här är säkert en halvkorkad fråga. Men jag kan inte riktigt förstå mig på termostaterna till elementen i mitt hus. Termostaten går ju lätt att ta av och då har man under termostaten ytterligare en ring i hårdplast (mitt i den ringen sitter förstås piggen som termostatvredet trycker in när man drar ner på elementet). Som det går att justera. Först trodde jag att den var någonting man skruvar ut, men sen förstod jag att den går runt och runt när man skruvar. På den ringen finns en skala: Från 1 - 8 samt en till markering som heter A. Nu kan jag bara inte lista ut hur att ställa in denna. När jag vrider den runt så ökar vattenbruset för att sedan minska. Jag tycker att det låter som om den är helt öppen - jag antar att det måste vara en slags ventil som kontrollerar inflödet till elementet. Men jag tänkte jag skulle gå igenom husets element men nu kan jag inte ens avläsa hur dom är inställda. Det finns säkert ett busenkelt svar.

Jag kan bara hålla med frågeställaren om samma sak. Fipplade med ett kallt element idag och fick inte till det. Skall man vrida på ringen (i mitt fall räfflad mässingsring) som sitter runt piggen för att ställa flödet? I detta fall var det ett gamalt element utan returventil.

Whoopps. Verkar som om detta var svårt. Eller så för enkelt. Men skönt att se att Gunne har samma problem.

Gå in på Danfoss hemsida.
Gå till radiatortermostaterna. Till dessa finns det produktblad med kurvor som visar hur du skall ställa in ringen. Inställningen beror på vilket tryck/flöde du har i radiatorslingan och tempen på inkommande vatten.

Har ej gjort det själv än men skall göra det.
Fast jag vet ej hur man skall ta reda på tryck/flöde i slingan.

bor du i en villa så ska dom stå fullt öppna, är det en danfoss så brukar N va fullt flöde. man justerar bara in ventiler i större fastigheter.

Rörmokarn skrev:
man justerar bara in ventiler i större fastigheter.
Jaha, det visste jag inte.
Varför skall man ställa in det i större fastigheter men inte i villor?
Och vad är egentligen nyttan med att ställa in "grund"flödet på en radiatortermostat ( i en större fastighet)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.