Bor i ett 1½ plans hus med källlare sen 50-talet.
Vedeldat vattenburet system täcker element på botten och ovanvåning. Dock ingen värmekälla alls i källare.
Vid vår installation av vedpanna med tankar så diskuterades det med installatören vad man skulle kunna göra.
Ett element plockades visserligen ner i källare som har legat på en seperat slinga med det gamla systemet.
Tanken var att nyttja detta element igen fast mer centrerat i källare.
VVS:aren tyckte på att det kopplar vi in direkt på inkommande och utgående varmvatten innan cirkulationspump så det skulle husas med självdrift, självtryck. Kanske går bra.
Min tanke är om man likväl skulle ha en till cirkulationspump som enbart matar "källarslingan". Samma inkoppling som ovan fast med en extra cirkpump. Enkelt att bygga ut till fler element alt slänga ner vattenslingor i betongplattan.
Då går det att styra och källaren kan vara en helt egen zon.
Någon som har gjort något liknande.
Bifogar en enkel skiss på tanken.
Vedeldat vattenburet system täcker element på botten och ovanvåning. Dock ingen värmekälla alls i källare.
Vid vår installation av vedpanna med tankar så diskuterades det med installatören vad man skulle kunna göra.
Ett element plockades visserligen ner i källare som har legat på en seperat slinga med det gamla systemet.
Tanken var att nyttja detta element igen fast mer centrerat i källare.
VVS:aren tyckte på att det kopplar vi in direkt på inkommande och utgående varmvatten innan cirkulationspump så det skulle husas med självdrift, självtryck. Kanske går bra.
Min tanke är om man likväl skulle ha en till cirkulationspump som enbart matar "källarslingan". Samma inkoppling som ovan fast med en extra cirkpump. Enkelt att bygga ut till fler element alt slänga ner vattenslingor i betongplattan.
Då går det att styra och källaren kan vara en helt egen zon.
Någon som har gjort något liknande.
Bifogar en enkel skiss på tanken.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Låter som någon halvmesyr.
A koppla källaren på husets shunt.
B kosta på en egen shuntgrupp, källare behöver mera värme på sommaren och mindre på vintern jämfört med våning ovan jord.
Protte
A koppla källaren på husets shunt.
B kosta på en egen shuntgrupp, källare behöver mera värme på sommaren och mindre på vintern jämfört med våning ovan jord.
Protte
Hej
Hade tidigare liknande problem, dock har jag två hus som gick på samma shunt vilket resulterade i höga temperaturer på framledningen för att få rätt temp i båda husen.
Jag byggde om systemet så jag har 2 grupper nu med 2 pumpar och 2 shuntstyrningar. Detta system vart inte alls billigt men fungerar utmärkt.
Hade tidigare liknande problem, dock har jag två hus som gick på samma shunt vilket resulterade i höga temperaturer på framledningen för att få rätt temp i båda husen.
Jag byggde om systemet så jag har 2 grupper nu med 2 pumpar och 2 shuntstyrningar. Detta system vart inte alls billigt men fungerar utmärkt.
Klicka här för att svara

