Medeltemperatur Radiator

5k läst  2 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vilken medeltemperatur har ni andra på era radiatorer?

Med DT 30 och DT 50 menas vad jag förstår 30 resp 50 graders skillnad mellan radiatorns och rummets medeltemp.

Har ca 20 grader i hela huset. Om jag har 50 grader ut vid pannan har jag ju DT 30 där. Men vid radiatorn längst ut i kretsen är tempen runt 40 grader. Det måste isf fall betyda DT 20.. Är detta bra eller dåligt?

Frågan har kommit upp när jag ska installera ett nytt element i källaren. Ska jag räkna på DT 20 eller har jag faktiskt för dålig "kräm" ut från pannan? Pannan körs bara på 60 grader.. Var ställd så när vi köpte. Är detta något som borde ändras?

Vore tacksam om någon kunde reda ut det här, för jag e vilse!

2. T
    Medlem Nivå 1
    Ved/olje panna brukar vara dimmade för 60-80 system dvs radiatorerna tas ut med ett dT på 50 grader dvs 60+80=140 delat på 2 ger 70, 70-20 ger dT 50 grader.
    Värmepumpar brukar vara 45-55 system dvs dT på 30 grader.
    Hoppas detta hjälper!!!

3. B
    Medlem Nivå 8
    Det är bara DT20 om du mätt när det varit samma förutsättningar som radiatorerna är dimensionerade efter. (D.v.s. en smällkall vinterdag utan värmetillskott från personer, spis etc.) Så fort det är varmare än så så kommer du att få ett lägre värde.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: