Håller på för fullt att reda ut om jag ska välja bergvärme eller luft/vatten. Har fått en del offerter på båda delar och några av företagen förespråkar frånluftsmodul till bergvärmen för att effektivisera pumpen. Samtidigt läser jag artikeln på förstasidan här på byggahus.se att experterna förespråkar att ta till vara den varma luften i huset.

Så vad gör jag? Installerar bergvärme och lägger till 13´ ca för att montera FLM30, frånluftsmodul. Ingen kan dock riktigt säga hur mycket jag sparar med detta. Dessutom tror jag ventilationsdragningen blir lite krångligare och dyrare än att montera motor på taket och dra ut luften där.

I övrigt så handlar det om ett hus på 230kvm, vattenburen golvvärme på i båda planen (2-plans hus). Högt i tak, ingen bubbelpool men vi är ganska flitiga med duschvatten. Vidare tänkte vi montera en modern kamin för att elda en hel del då jag har tillgång till billigt bränsle (ved).

Några synpunkter? Bifogar planskiss om det är till någon nytta för att kommentera mitt val av uppvärmning. Observera att planritningen inte är uppdaterad eller helt och hållet korrekt.

• mblering3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss övervåning förslag IV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några uppgifter eller gissningar hur mycket frånluftsmodulen kan förbätta?

Jag har bara 208 m2 med bergvärme. Jag har ingen återvinning. Det går 4500 kW årligen att driva kompressorn till värmepumpen. Säg att jag skulle spara 10-15% av energin så skulle jag ändå bara sänka mina kostnader med några kronor per dag.
Däremot så har jag kyla kopplad till borrhålet. Jag har aldrig varmare än 22 grader C på sommaren (kunde gå upp till 25-26 soliga dagar annars).
Jag vill även varna för luft/vatten systemen. De är ganska otympliga och lämnar en skridskobana efter sig då det är minusgrader, om du inte ordnar ordentligt med vattnet som strilar från förångaren. Prismässigt är de nästan lika dyra som bergvärme+borrhål. Att de inte är lika effektiva behöver jag nog inte lägga till.

BAS, jag tackar för ditt svar. Alla erfarenheter man kan få del av är bra. Precis som du säger, 10-15% är ju inte så mycket och frågan är hur mycket ventilationen krånglar och fördyrar det hela.

Angående din kritik om L/V-systemen har jag inte hört förut, men också det var ju något man kanske ska tänka på? För mig går bergvärme på ca 160.000 och L/V ca 110.000 om jag kommer ihåg rätt. Bergvärmen känns som det vettigaste valet just nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.