Ska lägga in vattenburen golvvärme i ett nybygge. Med bjälkar 70x195 c/c 600 blir det praktiskt att först lägga spånskiva, sen glespanelen med värmeplåtar o golvvärmeledningarna och på toppen det 18 alt 22 mm trägolvet. (Lägger jag glesen först, blir det ju trixiare att gå omkring på mellanbjälklaget)
När jag läser hur man vanligtvis bygger upp golvet, så läggs det nästan alltid en spånskiva mellan golvvärmen o trägolvet. Jag vill gärna slippa denna extra spånskiva om möjligt. Vad har ni för erfarenheter? Är det ok att lägga trägolvet direkt på golvvärmen eller bör man ha ytterligare en skiva emellan? Med trägolv, som ju isolerar en del, bör man väl ha golvvärmen nära ytan eller ......?

• Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Jag skulle inte lägga någon spånskiva uppepå. Har inte det hos mej och det fungerar fint med trägolv direkt på om tjockleken är över 14-15 mm.

Varför lägga spånskiva först? Kan du inte lägga trägolvet direkt på bjälke/gles (beroende på vilket system du använder)?

Jag har skruvlimmat spånplatta först för att få ett styvare bjälklag på c/c600, annars hade det blivit c/c400. Uppepå detta skruvlimmad gles 21x120, värmeplåtar i detta och överst lumppapp och 25mm skruvat plankgolv. Det fungerar väldigt bra. Håller med om att lägga spånplattan underst, för det är smidigt att kunna gå på.

S
Jag har 28x120 gles, skruvlimmat golvspån, 11mm klick, funkar utmärkt, men skulle jag lagt massiv plankgolv skulle jag lägga golvspånet först med gles ovanpå.

Som redan sagts i tråden funkar det bra med trägolv på rören. Lägg lumppapp mellan rör och golv också.

Läser du golvfabrikantens instruktion noggrant vill dom nog också att du har en åldersbeständig plast under lumppappen - om den har någon praktisk betydelse är jag tveksam till men den är ju lätt att lägga dit....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.