Hej

Vi håller på och bygger ett hus där vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna radiatorer i alla rum på övervåningen (dock ej badrummet) där vi endast har komfortvärme (el). Tanken var att komplettera med en radiator men det har byggaren missat att sätta in. Nu till frågan: badrummet är ca 10 m2, behöver vi en radiator om vi har komfortvärme? Badrummet är i stort sett klart med kakel på väggar mm. vilket skulle innebära strul om vi skulle sätta in en radiator i efterhand.

Tacksam för svar

klart du kan värma badrumet med el golv värmen, förutsatt att den ger ret effekt (nåt vi inte vet om den gör)
antar at den dock gör det o endast kallar fr komfortvärme, för att du inte ska tro att den drar så mycke ström som den faktsikt gör....

Är det mycket fönster och ytterväggar i badrummet? Då tycker jag definitivt man ska ha vattenburen värme i badrummet.

Elvärme kostar mycket mer än vattenburet om ni har bergvärme/markvärme/fjärrvärme/CZ50 (om ni har en IVT490 kan det kanske kvitta.... den går ändå på elpatron under 0 grader)

Ni får betala elvärmen varje vinter, jag vågar inte gissa på hur mycket extra. Kolla om ni kan hitta en lösning med vattenburen värme.

Tack för svaren!

Vi har en IVT490, badrummet ligger i ena hörnet på kåken och det blir väl totalt ca 7 m yttervägg, ett hyfsat stort fönster och ett litet vädringsfönster. Jag kan ha fel men när jag tittar på badrumsbilder i nybyggda hus är det väldigt sällan jag ser element, beror det kanske på att de badrummen har vattenburen golvvärme?

Redigerat:
Du skriver comfortvärme i golvet, vad innebär detta? är det 80w per kvm som slingan ger då eller? I tidernas begynnelse när golvvärmekabeln kom ut på marknaden så betecknades komfortvärme till ungefär 60w per kvm och full uppvärmning till drygt 80w per kvm, efter ett antal år så flyttades gränsen upp så full uppvärmning blev 100w per kvm och komfortvärme låg i gränslandet mellan 60-80w, numera betecknar man fullvärme upp till 130w per kvm och plötsligt är komfortvärmen satt till
80w per kvm. Jag vill påstå att om ni nu har 80w per kvm i badrummet med klinkergolv i ett helt nybyggt välisolerat hus så kommer detta att räcka mer än väl då detta räckte för 20 år sedan utan att jag någonsin hörde om att värmen inte räckte till, och då isolerades det inte i den utsräckning som det görs idag allt i syfte att spara energi. Det lilla ni förlorar på att att ha en elslinga på dom 10 kvm mot vattenburet har ni igen i komfort under sommarhalvåret när pumpen inte produrerar husvärme och därigenom klinkergolven kan kännas riktigt kalla.

Redigerat:
robban44:

Nu har jag kollat med elektrikern som installerade elslingorna och han sa att de låg på ca 120w per kvm så det lutar åt att vi skippar elementet.

Tack alla för hjälpen!

Då har ni goda marginaler, 120w räknas som fullvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.