2 902 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Byte av oljepanna från -74
Hej.
VI har precis köpt ett hus byggt -67 och behöver byta den gammla oljepannan från -74.
Till pannan är det kopplad en vattenmantlad braskamin som också bör bytas.
Det är en enplansvilla på 96m2 och biutrymmen/källare på 56m2. (möjligt att jag ska bygga ut i framtiden)
Min tanke är att sätta ditt en acumulatortank med elpatron på x antal liter och investera i en ny
vattenmantlad braskamin som kopplas till den.
Men sen är frågan vad jag ska änvända för huvudvärmekälla?
Energirådgivaren i min kommun rekommenderade att jag kunde koppla till solvärme (tappvatten och värme) som täcker stor del av året. om jag sen kände att det inte räcker kunde jag koppla till en Luft/vattenpump. (Tycker dock att det är lite kaka på kaka att ha både luft/vatten och solvärme då båda funkar som bäst på sommaren)
Alternativt kunde jag koppla en pelletspanna till accumulatortanken. (problemet där är att jag tycker det blr lite mycket lagring av både ved och pellets)
Någon som har nått bra förslag eller erfarenhet?
Mycket tacksam för hjälp.
Mvh Henke
VI har precis köpt ett hus byggt -67 och behöver byta den gammla oljepannan från -74.
Till pannan är det kopplad en vattenmantlad braskamin som också bör bytas.
Det är en enplansvilla på 96m2 och biutrymmen/källare på 56m2. (möjligt att jag ska bygga ut i framtiden)
Min tanke är att sätta ditt en acumulatortank med elpatron på x antal liter och investera i en ny
vattenmantlad braskamin som kopplas till den.
Men sen är frågan vad jag ska änvända för huvudvärmekälla?
Energirådgivaren i min kommun rekommenderade att jag kunde koppla till solvärme (tappvatten och värme) som täcker stor del av året. om jag sen kände att det inte räcker kunde jag koppla till en Luft/vattenpump. (Tycker dock att det är lite kaka på kaka att ha både luft/vatten och solvärme då båda funkar som bäst på sommaren)
Alternativt kunde jag koppla en pelletspanna till accumulatortanken. (problemet där är att jag tycker det blr lite mycket lagring av både ved och pellets)
Någon som har nått bra förslag eller erfarenhet?
Mycket tacksam för hjälp.
Mvh Henke
Du har rätt i att det blir kaka på kaka och det borde ju energirådgivaren förstå också om han ska göra skäl för namnet. Enda gången solvärme får en rimlig payoff är i kombination med el eller olja. Om du kompletterar med en VP förstör du solkalkylen. Även vattenmantlad kamin är tveksamt.
Mitt råd är att du tar det lungt med investeringar innan du vet vad du vill. Jag har sett många "stegvisa" värmeinvesteringar och det blir aldrig speciellt bra.
Mitt råd är att du tar det lungt med investeringar innan du vet vad du vill. Jag har sett många "stegvisa" värmeinvesteringar och det blir aldrig speciellt bra.
Håller med om att en vattenmantlad kamin också är tveksamt då det är stor investeringskostnad, (har uppskattat nånstans runt 40000:- ) men då vi ändå kommer att investera i ny kamin då vi kommer att elda mycket och det idag är rör dragna så kändes det dumt att inte investera i en vattenmantlad och utnytja värmen bättre. men jag ska fundera över mina alternativ....
Ju dyrare din uppvärmning är, dess större skäl att byta till något annat. Så det första är väl att försöka ta reda på hur mycket värme som brukar gå åt (antal kubikmeter olja plus ved), sedan när du vet vad som brukar gå åt kan du värdera det i kostnad i pengar om du fortsätter som det är. Du kan också säga till leverantörer ungefär vilken effekt du behöver få ut (tidigare förbrukning) vad du än vill byta till eller låter dem rekommendera. Därmed får du veta vad det kostar att ersätta det, och vad den ny akostnaden blir för att hålla igång det hela.HenkeE skrev:Håller med om att en vattenmantlad kamin också är tveksamt då det är stor investeringskostnad, (har uppskattat nånstans runt 40000:- ) men då vi ändå kommer att investera i ny kamin då vi kommer att elda mycket och det idag är rör dragna så kändes det dumt att inte investera i en vattenmantlad och utnytja värmen bättre. men jag ska fundera över mina alternativ....
Är det stora investeringar och inga stora vinster, fundera på vad som är trevligast. Är det stora vinster i förhållande till investeringarna, fundera på om det inte är värt bytet. Även om Ni inte gör något just nu, vet Ni vilka alternativ som finns, vad de kostar, och vad de kan ge på lång sikt.
Ved och olja kan du översätta till energibehov på (http://www.mibnet.se/house/heating/HouseEnergyNeedCalculationFromUsage.php)
--- Mats ---
Klicka här för att svara