Hej!

Jag började tänka lite och då blev det jobbigt... :D

Hur är det med svanenmärkning på värmepumpar?
Kikade på svanenmärkningens sida och där finns inte en enda värmepump upptagen!!! :eek:

Är inte värmepumpar miljövänliga??? :confused:
Det finns ju vedpannor som är svanenmärka (3 st)

Sedan var det TOTAL ekonomi i en anläggning:
Jag tänker på hur lång tid tar det tills en anläggning "tjänat in sig själv"?
Finns det några uppgifter på det? Kanske inte från tillverkarna men generella uppgifter bör ju finnas någonstans tycker jag.
Jag vill minnas att när jag gick sista året på gymnasiet = för en evighet sedan, fanns det en uppgift om att en solcellspanel behövde ca 12 års drift innan den "tjänat in sig själv". Alltså innan den gav plus rent energimässigt sett på total tillverkningsenergiåtgång osv.

Tänk om tillverkarna tog upp det. Att man fick uppgift på hur lång driftstid en produkt har innan den ger plusenergi sett på sin tillverkningsenergiåtgång. Jag menar annars är det ju "Ebberöds Bank" över det hela och miljön tjänar på att man har kvar sin gamla energislukande utrustning. (Om man inte ser till sin privatekonomi alltså...för det är ju "ganska" viktig trots allt... :o)

Jag tycker det är en intressant tanke att tänka.
Någon som vet något eller tycker lika/annorlunda?

Man hör med jämna mellanrum att det tar evigheter för olika produkter (solpaneler, kärnkraftverk) att betala av sin "energiskuld".

Detta är givetvis struntprat. Att någon skulle sälja en produkt som kräver en tillverkningsenergi för mångdubbla försäljningspriset faller på sin egen orimlighet.

För att ta det enkla exemplet med en solpanel, så är energikostnaden en riktigt liten del av det du betalar för produkten. Troligen ser fördelningen ut ungefär så här:

MOMS 20%
Marknads- och försäljningskostnader 35%
Tillverkningskostnad och vinst 30%
Materialkostnad och energi 15%

Även om energikostnaden skulle vara 100% av försäljningspriset så kan återbetalningen av energiskulden inte ta längre tid än din egen återbetalningstid på investeringen.

I fallet värmepump så kan du lungt räkna med att en luft/luft-pump har en tilverkningskostnad inklusive materiel som ligger under 1500 kr (ettusenfemhundra). Av detta är energikostnaden kanske 10-15%, vad vet jag, säg 200 kr.

Du kommer därmed att betala pumpens "energiskuld" på ett par veckor genom den energibesparing du gör. Där har du också anledningen till att energiskulden inte redovisas, den är helt ointressant. :)

Det som man skulle vilja diskutera är därimot de otroliga pålägg som förekommer i vp-branschen. :mad:

Anledningen till att svanenmärkningen "saknas" torde bero på oss konsumenter. Om vi inte efterfrågar miljömärkningar kommer heller inga. Att hålla sig med miljömärkning kostar plenty money. Just värmepumpar har än så länge ridit på vågen av folk som byter från betydligt dyrare uppvärmingalternativ, tex olja. Men snart är vågen gjord och då kommer garanterat miljömärkningarna. Om du kikar efter deras ISO-system så kanske de jobbar mot miljön därgenom.

Hej!
Roligt med svar på tanken! :D
För det sär som sagt en tanke som jag fick och inte så mkt annat.
Vad det gäller solpanelerna så är det inte alls så konstigt att de skulle kunna tillverka paneler som inte tjänade in sin "energiskuld" på ca 12 år eftersom de panelerna inte gav så mkt energi ifrån sig.
Så klart är det skillnad med värmepumpar, pannor och dagens solpaneler.
Vad det gäller solceller vet jag inte. De används väl inte så mkt annat än i 12 volt system i tex båtar och fritidshus.
Jag tror så klart inte att en värmepump eller någon annan energiproducerande utrustning för hemmabruk inte skulle ge plus i energikontot totalt sett under sin livstid. Frågan är hur lång tid?
Kanske är det helt ointressant för oss konsumenter egentligen precis som "mycke_nu" skriver. :confused:
Jag kan hålla med till fullo om att vi gör nog våra största val vid själva inköpet av värmekälla OCH vart fjärde år då vi "kan" påverka moms, skatter, energipolitik, omställningsbidrag osv... :mad:
Vid varje inköp kan vi dessutom påverka "branschen" med våra frågor, synpunkter och till syvende och sist vad vi köper.
Vad det gäller pålägg kan jag tycka att det är ORIMLIGT att en värmepumpistallatör lägger på över 10000 kronor för att byta och installera en till- och frånluftsvärmepump! Jag har nämligen en CTC Master103-9 och hörde med en installatör vad det skulle kosta att få den utbytt mot en ny. Tyvärr finns det bara en tillverkare som jag kan byta med "rakt av" och det är DVI 200 någonting. Den och Nibes motsvarande värmepump kostar strax över 40000 att köpa och att få den utbytt skulle kosta totalt ca 50000 - 55000 kronor - minst. Priset var inte någon offert utan "mellan tummen och pekfingret". "Ganska" bra påslag för 1 - 1,5 dagars arbete....... Jag väljer pga detta att inte göda den installatören och hans firma fler gånger - där ligger min "makt". :mad:

Vad det gäller Svanen och märkningen så har jag stillat min nyfienhet idag och ringt upp dem.
Anledningen att det inte finns någon miljögodkänd värmepump är att de ligger precis mellan två olika stadier miljömärkning av dessa. Svanen skärper nämligen reglerna lite var 3-4 år.
Tydligen har det funnits och troligen kommer det att finnas en tillverkare som har miljömärkta anläggninger; IVT's Greenline.
Jag tycker dock att det är konstigt att inte fler tillverkare har hakat på trenden. (För ovanlighetens skull en trend där man faktiskt kan spara pengar...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.