1 007 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ostabil temperatur
Skulle gärna vilja ha något tips på vad det är som kan göra att jag for lätt en obalans i min acc-tank.
Det handlar om vattnet till värmesystemet.
Tanken är på 500 liter och matas från en panna med pelletsbrännare.
Tempen på den övre delen i tanken brukar ligga kring 62-68 grader, och den undre kring 30 grader varmt. Termostaten på pannan står lite över 70 grader (max)
Men av någon anledning så kan den övre tempen sjunka 10-15 grader ganska så fort, på några minuter, utan att jag tappar någon värme.
Och efter det så tar det några timmar att elda upp värmen igen.
Det känns som att det är lätt att få obalans i systemet av någon anledning.
Vore tacksam för hjälp.
Det handlar om vattnet till värmesystemet.
Tanken är på 500 liter och matas från en panna med pelletsbrännare.
Tempen på den övre delen i tanken brukar ligga kring 62-68 grader, och den undre kring 30 grader varmt. Termostaten på pannan står lite över 70 grader (max)
Men av någon anledning så kan den övre tempen sjunka 10-15 grader ganska så fort, på några minuter, utan att jag tappar någon värme.
Och efter det så tar det några timmar att elda upp värmen igen.
Det känns som att det är lätt att få obalans i systemet av någon anledning.
Vore tacksam för hjälp.
Sitter det nån laddomat/pump mellan pannan o tanken??
Vart sitter givaren till pelletsbrännaren, I pannan/tanken??
Har du shuntstyrning/motorstyrd shunt??
Vad har du för panna o brännare??
När man eldar pellets mot acktank bör pannan ha liten vattenvolym o helst ej mer än 50 l o brännarens termostat ska vara på tanken om värme/vv tas därifrån men överhetningsskyddet ska va på pannan, Har pannan stor vattenvolym så får brännaren gå länge innan det börjar pumpas över till tanken o då kan det bli så tempen i tanken hinner sjunka innan den börjar laddas igen oxå..
Vart sitter givaren till pelletsbrännaren, I pannan/tanken??
Har du shuntstyrning/motorstyrd shunt??
Vad har du för panna o brännare??
När man eldar pellets mot acktank bör pannan ha liten vattenvolym o helst ej mer än 50 l o brännarens termostat ska vara på tanken om värme/vv tas därifrån men överhetningsskyddet ska va på pannan, Har pannan stor vattenvolym så får brännaren gå länge innan det börjar pumpas över till tanken o då kan det bli så tempen i tanken hinner sjunka innan den börjar laddas igen oxå..
Kan ju vara så att "skiktet" går förbi där termometern sitter. I mitt fall när jag eldar och tanken är "kall", kan man se en ökning på matningen till cirkulationen med 50 grader på 5-10 minuter medans ökningen därförinnan är ringa. Samma med topptermometern som är digital, man ser när "skiktet" kommer.
Pannan är en äldre kombipanna av märket CTC.
Brännaren är en Iwabo.
Givaren till pelletsbrännaren sitter i pannan, densamma som den gamla oljebrännaren var kopplad till.
Ackumulatortanken är på 500 liter.
Expansionskärlet står bredvid pannan.
Laddomaten är förmodligen en modell byggd av rördelar och cirk.pump.
Använder en chuntmotor.
Brännaren är en Iwabo.
Givaren till pelletsbrännaren sitter i pannan, densamma som den gamla oljebrännaren var kopplad till.
Ackumulatortanken är på 500 liter.
Expansionskärlet står bredvid pannan.
Laddomaten är förmodligen en modell byggd av rördelar och cirk.pump.
Använder en chuntmotor.
Klicka här för att svara