Jag ska byta till en pelletspanna och funderar lite på en Baxi multiheat 1.5. ska även bygga ett större bulkförråd i anslutning till pannan. Nån som har erfarenhet av denna panna? kanske till och med nån som har den tillsammna med bulkförråd. Eller nån som har nåt annat bra tips på pelletspanna??

Den pannan du funderar på har jag ingen erfarenhet ifrån alls. Dock kan jag ge dig lite synpunkter på eldning och pellets överlag. Är själv ganska ny på pelletseldning och stod inför samma frågeställning som dig för ett år sedan ungefär. Det jag personligen tycker är viktigast är att du får tag i en leverantör och montör som vet vad de talar om och är tillgängliga om det skulle bli problem. I mitt fall slutade mina funderingar med en brännare som heter Ecotec och en panna som heter Effecta220 med 6kW elpatron inbyggd. Det har funkat väldigt bra för vår del, inga problem förutom en optovakt som gav sig (lagades på garanti).

Har du plats för stort bulkförråd är det verkligen att föredra för som jag ser det är det den riktigt stora nackdelen med pelletseldning. Att fylla på pellets. Det görs ju automatiskt från bil när man har bulk. Jag har månadsförråd vilket funkar ok men det är ändå en sak som måste tänkas på. Sotning och rengöring har man väl i alla typer av förbränningspannor och även om det kanske är oftare i en pelletspanna än en oljedito är det överkomlig arbetsinsats som jag bestämt mig för att se det.

Nackdelen med multiheat är att den bara går köra på underhållsglöd, Stor fördel med eltändning på sommarhalvåret

Nackdelen med multiheat är att den bara går köra på underhållsglöd, Stor fördel med eltändning på sommarhalvåret

2an: Hur menar du ? jag kan inte så mycket om funktionerna på olika eldningsätt. skulle du kunna utveckla detta lite??

H
Multiheat är väl i första hand en panna för flis och havre. Ska man köra enbart på pellets finns det kanske billigare, effektivare och bekvämare pannor.

trolleberg skrev:

2an: Hur menar du ? jag kan inte så mycket om funktionerna på olika eldningsätt. skulle du kunna utveckla detta lite??
Den brinner hela tiden o då är det inte så bra på sommaren/lite värme när det mestadelen bara pyr i pannan, Med eltändning så tänds bara pannan då värme behövs..

Annars finns många bra pannor att välja bland, Ariterm biomatic 20+ el Bionet är fina pannor iaf o dessa går köra med antingen underhållsglöd el med eltändning på sommaren, Bioneten är på max 12 kW (5-12 kW) vilket räcker till de flesta villor men behöver extern beredare/acktank..

spaksotning o askkoprimering är nu standard så i biomaticen som har 50 l asklåda behöver du tömma 2,2-2,5 ton pellets/9000-10000 kWh, Bionet har "bara" 20 liters asklåda..
Det finns plutmån på pelletspannor nu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.