Jag sitter med ett 70-tals hus med platta på mark och 100 mm isolering under. Nu funderar vi på att renovera lite på nedervångingen och eftersom golven är iskalla så funderar vi på golvvärme, är det en bra ide?
Jag har ungefär 60mm att spela på när jag plockat bort det gammla golvet och ner till plattan, har hittat ett system från thermotech (
http://www.thermotech.se/download/18.391dfe7911c28145da680002163/Minifloor8_0808.pdf) som bara är blir 9 mm tjockt och på det så skulle man kunna limma!! klinker platter på, det betyder att jag i såfall kan lägga ca 35 mm cellplast under golvvärmen för att förhindra lite spridning av värmen neråt.
Så hur blir det med fukten, kommer jag få problem mellan betongplattan och cellplasten? Hur mycket nytta gör dessa 35 mm cellplast? Hur mycket energi kommer försvinna ner i marken?
Idag har vi direktverkande el, så det blir ju en fin invensteringskostnad att köpa panna och allt, men det skulle det kunna var värt, om golven blir värmare och driftskostnaderna sjunker jämfört med direktvärmande el...
- M