Hej
Tänkte strypa några av mina relativt nyinsatta radiatorer genom att ta bort termostaten och ändra grundinställningen. Hittar dock inget verktyg som passar (MMA ventiler) men har ett gäng handvred över. Kanske tänker jag fel nu men borde inte resultatet bli det samma med dessa vred som att ändra grundinställningen? Termostaten har jag ingen nytta av när jag kör med VP.

Har en skillnad på framledning och retur vid pannan på 2-3 grader och cirkpumpen på lägsta fart. Ingen radiator är felkopplad, fattar inte varför det är så liten skillnad :confused:

Frågan är bara hur mycket sämre värmeeffekt det blir när man stryper en radiator. Nu är de varma både uppe och nere, skiljer 2 grader kanske.

Till de vanligaste ventilerna finns det en simpel plastratt som man kan skruva dit istället för termostat och ställa ett statiskt värde. Därefter låter man pannans reglering sköta huvudregleringen för hela huset. Funkar hos oss!
Om du skall räkna ut effektfallet vid olika flöden antar jag att du måste veta exakt vilket flöde du tappar i liter/minut eller liknande. Därfter kanske man kan räkna ut effekttappet. Du måste väl ta reda på hur stor yta som kan avge värme (elementets yta). Kanske man måste veta skillnaden i temperatur mellan rummets temperatur och vattnets intemperatur också för att göra en korrekt beräkning. Det hela är nog rätt trickigt att räkna ut om man inte har proffsutrustning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.