Har ett gammalt rör som skall lossas och som sitter med en skruvad koppling med lin. Kopplingen är DN32 (~42mm) så jag antar att det sitter som .....
Jag kommer att "lossa" största delen med vinkelkapen, men hur kan man på bästa sätta ta bort den sista stumpen?
Frågan är: är det någon som har ngt tips om hur man gör för att underlätta? värma? eller är det bara att ta fram krafterna som man fixat på gymmet, stora rörtången och dra utav h-vete?

Staffans2000
Värm med en svets om du har och kan! Värm ordentligt !
Men prova först med "hulkmetoden" och glöm inte att hålla emot ifall en del skall sitta kvar.

Staffan

ok, tack. röret går till ett "T-kors" som sitter med en del in i väggen in till pannrummet så det få bli mothåll. borde fungera. jag var mest lite fundersam på om värmning är ett alternativ i denna värld på samma sätt som på gamla bilar, men då vet jag det.
jag har ingen svets, men en hygglig gasolbrännare som jag får ta fram i värsta fall. Jag laddar med massor av gröt. Tack för tipset!

32 är inga problem med rörtången, Jag drog isär ett 80-rör igår utan att värma.

Hmm.. hoppas det. Det har ju trots allt suttit i 80 år så det lär ju ha brunnit ihop lite.
Men , 80... respekt! :)

Ett tips är att stoppa en bult i stumpen, så den inte plattas när du tar i med rörtången

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.