Byggahus.se
Hej
Tänkte höra om det är ngn som hört talas om att det skulle ha installerats absorptionskyla på ett fartyg ngn gång? Eller om det funnits tankar på det men aldrig gjorts slag i saken pga stööt på patrull ngnstans under arbetets gång

tacksam för svar
(ber om ursäkt om ligger under fel avdelning, moderator kanske kan flytta rätt isf)

Redigerat:
Lite oklart vad du är ute efter. Menar du kylskåp eller någon annan form av kylning? På fartyg (= stora båtar) har man i allmänhet god tillgång på elkraft och knappast något behov av absorptionskylskåp. För fritidsbåtar har det funnits gasoldrivna absorptionskylskåp länge.

nej jag är mer ute efter komfortkyla på ett större skepp, ex. ett passagerarfartyg. Det vanliga är väl där att kompressorkyla med el som kraftkälla nyttjas

Är det här en skoluppgift? För jag antar att du inte håller på att bygga ett passagerarfartyg?

IT-snubben, moderator

Jag gick ut skolan för många år sedan så nej, jag är bara intresserad av detta. Tror för övrigt att detta skulle vara alltför komplicerat för en skoluppgift, exjobb på civilingenjörsutbildning möjligtvis.

Jag tror nämligen att stora besparingar skulle kunna göras med en omfördelning av kylproduktionen på sådana farkoster, men vill såklart ha input om det redan finns tillverkare inom området.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.