11 643 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Energiberäkning
Hej
Jag håller på att planera en nybyggnad av en villa och skulle vilja vet hur mycket ytan, kvm yttervägg och fönsteryta slår på uppvärmningskostnaden, har letat på nätet efter någon enkelt program men hittar inget, någon som har något eller bara en enkel beskrivning hur man på ett ungefärligt sätt kan räkna ut någon energiåtgång
Jag håller på att planera en nybyggnad av en villa och skulle vilja vet hur mycket ytan, kvm yttervägg och fönsteryta slår på uppvärmningskostnaden, har letat på nätet efter någon enkelt program men hittar inget, någon som har något eller bara en enkel beskrivning hur man på ett ungefärligt sätt kan räkna ut någon energiåtgång
saxat från paroc.se
Med RWU v3 kan du beräkna medelvärmegenomgångstalet, Um, för hela byggnaden. Beräkningen jämförs med motsvarande beräkning av referenshuset enligt BBR. Du kan också beräkna värmegenomgångstalet för en enskild byggnadsdel Up. Utskrifterna kan t ex användas som bilagor till byggnadslovsansökan.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/
Med RWU v3 kan du beräkna medelvärmegenomgångstalet, Um, för hela byggnaden. Beräkningen jämförs med motsvarande beräkning av referenshuset enligt BBR. Du kan också beräkna värmegenomgångstalet för en enskild byggnadsdel Up. Utskrifterna kan t ex användas som bilagor till byggnadslovsansökan.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/
Isover har ett mycket användbart program som heter Isover Energi. Det tar redan hänsyn till kommande krav på köldbryggor etc.
Den fullt fungerande demoversionen tillhandahåller tyvärr inte utskriftsmöjlighet...
Kanske finns det saker som är roligare att köpa för 900+moms?
Bra är det iaf.
/Dadid
Den fullt fungerande demoversionen tillhandahåller tyvärr inte utskriftsmöjlighet...
Kanske finns det saker som är roligare att köpa för 900+moms?
Bra är det iaf.
/Dadid
Lite bökigt uppbyggt är det.
Man specar väggarna vädersträcksvis.
I varje vägg anger man nettoytor iform av fönster och dörrar.
Grunden delas upp i randzoner med möjlighet att ange såväl isolering som berggrund.
Taket är inte så mycket att orda om.
Varje byggnadsdel skapas med fördel av "baskonstruktioner" vilka kan förändras efter tycke och smak.
Eventuelle reduceringar av U-värden och köldbryggor i form av infästningar kan anges.
Arbetsgången är lite klurig att redogöra för här...:-/
Lycka till
Dadid
Man specar väggarna vädersträcksvis.
I varje vägg anger man nettoytor iform av fönster och dörrar.
Grunden delas upp i randzoner med möjlighet att ange såväl isolering som berggrund.
Taket är inte så mycket att orda om.
Varje byggnadsdel skapas med fördel av "baskonstruktioner" vilka kan förändras efter tycke och smak.
Eventuelle reduceringar av U-värden och köldbryggor i form av infästningar kan anges.
Arbetsgången är lite klurig att redogöra för här...:-/
Lycka till
Dadid
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tja, som jag får det till, så går det inte att få ut några som helst resultat från demoversionen, man kan där bara testa att mata in data, men inte få ut några, man kan inte ens se dem på skärmen...dadid skrev:
Jag brukar föreslå att man använder www.energiberakning.se
Där kan du räkna ut både U-värden och hela husets värmebehov. Både med eller utan värmepump.
Gå in på Energibalansberäkning BBR på huvudmenyn.
Prova även U-medel på huvudmenyn.
(PS. Har man Firefox så bör man prova länken energibalans. Jag tror det funkar.)
Där kan du räkna ut både U-värden och hela husets värmebehov. Både med eller utan värmepump.
Gå in på Energibalansberäkning BBR på huvudmenyn.
Prova även U-medel på huvudmenyn.
(PS. Har man Firefox så bör man prova länken energibalans. Jag tror det funkar.)
Redigerat:
Min bedömning är att kommunen skulle få mycket svårt att hitta något fel på en sådan beräkning, eftersom beräkningen följer gällande standarder i tillämpliga delar och i övrigt använder vetenskapligt vedertagna beräkningssätt.
Det finns inget formellt skriftligt krav på hur en energiberäkning skall göras.
Kommunen kan inte ställa krav på att man skall använda ett visst program eller ett visst sätt. (Men någon ovetande kommun kanske gör detta om de bara behärskar ett (eget) sätt själva.)
Hör av dig om det blit nå't *trassel*.
Det finns inget formellt skriftligt krav på hur en energiberäkning skall göras.
Kommunen kan inte ställa krav på att man skall använda ett visst program eller ett visst sätt. (Men någon ovetande kommun kanske gör detta om de bara behärskar ett (eget) sätt själva.)
Hör av dig om det blit nå't *trassel*.
Klicka här för att svara