26 576 läst ·
10 svar
27k läst
10 svar
Dieselvärmare
Är det någon som har koll på det här med dieselvärmare för garage o dylikt.
http://www.verktygsboden.se/?id=80193,
Det är ju ingen skorsten på grejerna, utan avgaserna går ut tillsammans med den uppvärmda luften som jag tänkte vistas i,
Häromdagen hörde jag att avgaser var skadligt, och att vi bör höja lite skatter därför ,
Sedan säljer dom denna värmare, som jag är sugen på,
men är pga larmrapporter tveksam till hur hälsosamt det blir..
http://www.verktygsboden.se/?id=80193,
Det är ju ingen skorsten på grejerna, utan avgaserna går ut tillsammans med den uppvärmda luften som jag tänkte vistas i,
Häromdagen hörde jag att avgaser var skadligt, och att vi bör höja lite skatter därför ,
Sedan säljer dom denna värmare, som jag är sugen på,
men är pga larmrapporter tveksam till hur hälsosamt det blir..
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
hej Mäster
vill inte säge att jag har koll på dom, men jag har set lignande modeller "in action". dom brukar lukta lite när man tänder dom, när den först er varm kännar man ingenting (men derfor behöver den ju inte väre hälsosam).
mvh.henrik
vill inte säge att jag har koll på dom, men jag har set lignande modeller "in action". dom brukar lukta lite när man tänder dom, när den först er varm kännar man ingenting (men derfor behöver den ju inte väre hälsosam).
mvh.henrik
Är du säker på att diselavgaserna följer med fläktvärmen ut? I lumpen hade vi en liknande som värmde tältet där vi väntade på flygplanen. Där gick en grov tygslang från fläktutblåset och in i tältet men avgaserna stannade nog kvar ute där apparaten stog.
Redigerat:
Ja , till 99 % säker på att så är fallet, vi har en pjäs av den äldre modellen, med skorsten och trefasfläkt, men den drar en del diesel, och för ett himla väsen,
Jag har inte sett den lilla modellen live, men de bekanta som haft, / eller sett den , menar att det inte är någon skorsten, och blir svarslösa på hälsofrågan,
Nu är det inte så att jag är jättekänslig för lite dieselavgaser, men det kan bli många timmar i verkstan emellanåt...
Jag har inte sett den lilla modellen live, men de bekanta som haft, / eller sett den , menar att det inte är någon skorsten, och blir svarslösa på hälsofrågan,
Nu är det inte så att jag är jättekänslig för lite dieselavgaser, men det kan bli många timmar i verkstan emellanåt...
Ja här är en annan variant. Verkar faktiskt vara som en stor blåslampa och alla avgaser följer med in. Det blir ju inte så lite vatten också av förbränningen.
http://www.blocket.se/vi/17801491.htm?ca=5_s
"100% förbränning" Kan man ju undra.
Jag skulle inte våga jobba i avgaserna och dessutom när man stänger av och det blir kallt fälls ju allt vatten från förbränningen ut och chevan rostar.
Är det inte bättre med en elfläkt? Energikostnaden för el och diesel är ungefär samma.
Luftvärmepump funkar kanske också om du kan hålla minst 18 grader inne hela tiden.
http://www.blocket.se/vi/17801491.htm?ca=5_s
"100% förbränning" Kan man ju undra.
Jag skulle inte våga jobba i avgaserna och dessutom när man stänger av och det blir kallt fälls ju allt vatten från förbränningen ut och chevan rostar.
Är det inte bättre med en elfläkt? Energikostnaden för el och diesel är ungefär samma.
Luftvärmepump funkar kanske också om du kan hålla minst 18 grader inne hela tiden.
Redigerat:
Vi är 3 st, som hyr 150m2 hobbygarage, tegelväggar och isolering mod 1930,
Tänkte att det får stå kallt när ingen är där, sen damma på värmen lite snabbt när man ska vara där,
Något litet element vid fryskänsliga saker bara
Ibland står det tomt i en månad, nästa månad mer eller mindre bor man där,
Å vad menar du, skulle min cheva rosta ?, Jag som penslat med 20 kg tätskikt
Tänkte att det får stå kallt när ingen är där, sen damma på värmen lite snabbt när man ska vara där,
Något litet element vid fryskänsliga saker bara
Ibland står det tomt i en månad, nästa månad mer eller mindre bor man där,
Å vad menar du, skulle min cheva rosta ?, Jag som penslat med 20 kg tätskikt
Det är nog precis som du skriver. Avgaser och uppvärmd luft går ut tillsammans.
Har erfarenhet av gasoldriven dito vid uppvärmning av stort tillfälligt tält. Jag stod och jobbade i det varma och sköna luft/avgas draget vilket efter nån timme gav mig en riktig huvudvärk.
Så själv skulle jag aldrig skaffa denna modell. Köp en annan med separat avgaskanal. Det är mitt tips.
Har erfarenhet av gasoldriven dito vid uppvärmning av stort tillfälligt tält. Jag stod och jobbade i det varma och sköna luft/avgas draget vilket efter nån timme gav mig en riktig huvudvärk.
Så själv skulle jag aldrig skaffa denna modell. Köp en annan med separat avgaskanal. Det är mitt tips.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Sedan tar väl syret slut, vid 16 % syrehalt så blir man visst medvetslös.
Varmt ska det va, men inga avgaser.
Protte
Varmt ska det va, men inga avgaser.
Protte
Klicka här för att svara