1 124 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Dagens tips...
...motionera era syrventiler-ofta! Kom på att jag inte rört den på länge, tryckte på knappen och konstaterde att den satt fast. Bort med huvudet, på med olja på stiftet, tryckte med en tång-knak, stiftet försvinner ner i ventilen. Bort med eländet, isär, konstaterar att ventilkäglan är söndertryckt där stiftet tar i den. Skit.
Röret pluggat, får beställa en ny. Har dubbla säkerhetsventiler+pannans överhettningsskydd så egentligen behövs inte syrventilen, sitter där mest som hängslen och livrem.
Röret pluggat, får beställa en ny. Har dubbla säkerhetsventiler+pannans överhettningsskydd så egentligen behövs inte syrventilen, sitter där mest som hängslen och livrem.
Kör du pellets eller ved? Hade syr-ventil när jag eldade ved tidigare och den krånglade en hel del. Nu när jag installerade pelletsanläggning så struntade jag i syr-ventilen. Reglerna är lika för ved och pellets men eftersom de inte är tvingande med syr-ventil och behovet av den inte är lika stort som för ved så skippade jag den.
Vet att du har bra koll på reglementet
Vad tycker du?
Vet att du har bra koll på reglementet
Man ska ha "tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av för högt tryck/temperatur", BBR hänvisar till Arbetarskyddsstyrelsen, eller Arbetsmiljöverket heter det visst nuförtiden. Pannans drifttermostat räknas som ett skydd, har du sedan även övertempsäkring på pannan som stoppar brännaren/fläkten är du hemma om du även har en säkerhetsventil, installerad på rätt ställe.
Själv satte jag dit syren eftersom panntermostaten och överhettningsskyddet stoppar fläkten och låter laddpumpen gå, men om pannan kokar pga av kass/stannad laddpump så pyr ett fullt vedinlägg på rätt bra även utan fläkt och jag vill då ha något mer som kyler pannan.
Märk att reglerna "endast" talar om skydd mot personskada, det tar mina säkerhetsventiler hand om genom att släppa ut vatten och på så vis hindra att anläggningen går i luften, men om pannan står och kokar torr vartefter ventilerna släpper ut vatten så mår den nog inte bra efteråt, därför syren som kyler och möjligen kan hindra att den skadas av överhettning.

Själv satte jag dit syren eftersom panntermostaten och överhettningsskyddet stoppar fläkten och låter laddpumpen gå, men om pannan kokar pga av kass/stannad laddpump så pyr ett fullt vedinlägg på rätt bra även utan fläkt och jag vill då ha något mer som kyler pannan.
Märk att reglerna "endast" talar om skydd mot personskada, det tar mina säkerhetsventiler hand om genom att släppa ut vatten och på så vis hindra att anläggningen går i luften, men om pannan står och kokar torr vartefter ventilerna släpper ut vatten så mår den nog inte bra efteråt, därför syren som kyler och möjligen kan hindra att den skadas av överhettning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för att du redde ut det hela! Jag visste inte att pannans termostat betraktades som ett skydd. Då är jag i hamn eftersom jag har överhettningsskydd på pannan samt vanlig säkerhetsventil för övertryck.
Håller med om att syr-ventil är bra vid vedeldning, men den känns lite onödig för pellets eftersom det lilla som ligger och pyr efter att brännaren stoppats inte kan resultera i några högre temperaturer.
Stort tack!
Håller med om att syr-ventil är bra vid vedeldning, men den känns lite onödig för pellets eftersom det lilla som ligger och pyr efter att brännaren stoppats inte kan resultera i några högre temperaturer.
Stort tack!
Om säkerhetsventilerna släpper ut vatten så gör dom knappast någon nytta alls. Måste sitta monterade så de släpper ut ångan om pannan kokar.Fotografen skrev:
Säkerhetsventilen skall absolut sitta högt i systemet. Har man säkerhetsventilen ovanför pannan är det omöjligt att koka pannan torr, den kommer att fyllas på med kallare vatten från tanken. Ett fullt vedmagasin klarar inte att förånga så många liter vatten. Sitter den däremot lågt kan hela tanken tryckas ut.
Och att en sitter högt och en lågt är en osäker lösning eftersom man aldig vet vilken som öppnar...
Och att en sitter högt och en lågt är en osäker lösning eftersom man aldig vet vilken som öppnar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden