Ok, såhär ser det ut. Vi bor i en enplans villa med källare, där en del av källaren är uppvärmd. Huset är på 128 kvadrat + 120 kvadrat källare, varav kanske 50 är uppvärmt i källaren. Hela huset är vattenburen värme och idag har vi en el/olje panna (Albin Futura) som enbart drivs av el, vilket naturligtvis gör att vi har ganska höga elkostnader.
Vi håller nu på o har börjat se över uppvärmningen och behöver er hjälp med att lista ut vad som skulle passa oss bäst. '
De tv alternativ vi tittar på är antingen pellets eller en luft-vatten värmepump. Jag har ingen tidigare erfarenhet av någon av dom o undrar därför vad ni tycker skulle passa oss bäst eller om ni har egna erfarenheter av någon av dessa eller kanske tom båda?
En sak som också är intressant är vad det skulle kosta i investeringar att få igång något av dessa system? Jag har kyckas läsa mig till att pannan går att konvertera om till en pelletspanna.

Alla tips, funderingar och erfarnheter n i har att dela med er av mottages tacksamt.

H
Först ska du ta reda på vilken framledningstemperatur du behöver ha för att hålla huset uppvärmt när det är som kallast.
En L-v pump blir effektiv om den kan jobba med en låg framledningstemperatur. Ofta behöver man bygga om värmesystemet för att kunna utnyttja en värmepump.
Ny pelletspanna med brännare får du för 40000 + installation. En ny brännare till befintliga pannan 18500 + installation.

holmertz skrev:
Först ska du ta reda på vilken framledningstemperatur du behöver ha för att hålla huset uppvärmt när det är som kallast.
En L-v pump blir effektiv om den kan jobba med en låg framledningstemperatur. Ofta behöver man bygga om värmesystemet för att kunna utnyttja en värmepump.
Ny pelletspanna med brännare får du för 40000 + installation. En ny brännare till befintliga pannan 18500 + installation.
Så rent prismässigt, så är en konvertering till pellets billigare än vad en luft-vatten värmepump är, så vilket är att föredra om man bara ser till hur mycket ens uppvärmningskostnader minskar om man bortser från vad det kostar för att få igång systemet så att säga?

H
Man brukar väl säga att l-v pump ger något lägre uppvärmningskostnad än pellets men det beror på så många faktorer.
Pellets har alltid samma verkningsgrad medan en l-v pump fungerar som bäst när det inte är så kallt.
Med l-v pump kanske man får komplettera med extra ventilation eftersom skorstenen då blir kall.
Hur elpriser och pelletspriser ändras kan ingen förutsäga.

Jag kör med pellets men tycker det är ett jävla bök med olika pelletskvalité, sotning och förvaring av pellets.

Blir LV pump när plånboken tillåter....

Hej!

Ta å kika runt lite på olika tillverkare å priser när det gäller luft/vatten.
Kan du köpa prylarna själv å låta någon fackman installera den, kan du säkerligen spara många tusenlappar. Eller om du har någon bekant som kan koppla in den åt dig.

Vi sitter lite i samma båt. Vi har en gammal panna, som bara körs på el (ingen automatik eller blandningsventil finns), så vi lurar lite på en ny el-panna (luft/vatten).

Jag har kikat på Nibe´s prylar hos Rinkaby Rör, å hittat en elpanna+utedel för ca 62.000:- , tillkommer gör ju lite nya rör å grejjer å det lär ju inte vara så dyrt.

Jag har själv hört att folk landat på en ca 100-110.000:- för liknande scenario.
Så jag undrar lite varför det kan skilja så mkt. Eller så är det så att dom inte bryr sig om att ta reda på va prylarna kostar, utan bara pröjsar å ser glada ut.

Så det lär ju finnas pengar att spara! :)

H
Poggan skrev:
Jag har själv hört att folk landat på en ca 100-110.000:- för liknande scenario.
Så jag undrar lite varför det kan skilja så mkt. Eller så är det så att dom inte bryr sig om att ta reda på va prylarna kostar, utan bara pröjsar å ser glada ut.

Så det lär ju finnas pengar att spara! :)
Troligen tittar dom bara på priset för själva apparaten och bryr sig inte om att ta reda på vad alla tillbehör, rördragning och installation kostar. I många fall måste det också till en ombyggnad av själva värmesystemet för att få en l-v pump att fungera.
Säkert har dom inte heller kalkylerat med de problem med fuktskador och dålig ventilation som i riktigt olyckliga fall kan bli följden av att helt sluta elda.
I värmepumpsområdet finns inga prisfynd, man får precis vad man betalar för.
Köper man delarna själv är det inte alls särskilt lätt att få en fackman som är villig att installera. Lyckas man hitta en installatör så blir det extra dyrt för han måste ju kompensera för den återförsäljarrabatt som du redan har givit bort till Rinkaby Rör.

Tänk också på att en panna (pellets / ved / olja) omsätter många m3 luft per dygn, vilket du får kompensera med mekanisk ventilation om du slutar elda. Speciellt i en källare där det kan vara lite rå och fuktig luft.
Din skorsten kommer att bli kall och om du har ventiler i resten av huset till murstocken kommer dessa att sluta "suga luft" = mer mek.ventilation.

Har du kört länge på enbart el? Har man igång radiatorerna på sommaren också brukar fukten kunna hållas i schack, men annars rekommenderar jag, i ditt fall med källare, pellets!

PS. Hade samma dilemma - bytte till pellets. Är idag väldigt nöjd.(förutom höga pelletspriser) DS.

Säger som blackadder, har också pellets nu men tycker det är alldeles för mycket jobb med det och det strular lite då och då också. LV-pump ska in till nästa säsong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.