3 533 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
vattengolvvärme plåtar och glespanel - diktan? glapp?
jag ska lägga golvvärme med glespanel och plåtar.
Ska glespanelen ligga diktan på vardera sidan rör"skenan" i plåten?
eller ska man lägga glespanelen så att plåten är "glapp" och går att dra i sidled innan man skruvar fast plåten.
Ska glespanelen ligga diktan på vardera sidan rör"skenan" i plåten?
eller ska man lägga glespanelen så att plåten är "glapp" och går att dra i sidled innan man skruvar fast plåten.
ok jag satte 25 mm, har 20 slang.
ska man bara skruva fast ena sidan av plåten innan man tryckt ned slangen?
efterslangen tryckts ned kan man då skruva fast andra sidan av plåten?
om man bara skruvar på ena sidan - sitter den tillräckligt fast då - eller kan slangen "vika upp" plåten?
eller är slangen inte så bångstyrig som jag befarar?
ska man bara skruva fast ena sidan av plåten innan man tryckt ned slangen?
efterslangen tryckts ned kan man då skruva fast andra sidan av plåten?
om man bara skruvar på ena sidan - sitter den tillräckligt fast då - eller kan slangen "vika upp" plåten?
eller är slangen inte så bångstyrig som jag befarar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 inlägg
Du menar cc15.FredrikR skrev:
Lägger man 21x120-panel med c/c 150mm, blir en en lucka på 30mm som blir perfekt för plåten. Fäst sedan plåten med 2st gipsskruv 30mm, en på varje kortända nära rörvecket, men på varsin sida. Det räcker för att hålla fast plåten med röret iklämt tills du lägger nästa golv ovanpå.
Det finns femtielva varianter på hur du skall göra, men redovisar en av dem så att du slipper att fundera.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
När jag beställde min golvvärme (också vattenburet i gles) fick jag med förläggningsritning och anvisning om att rörgraven för plåten skulle vara 20 mm. Röret är 17 mm. Då ligger plåten still och röret glider fint ner och hålls fast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden