jag ska lägga golvvärme med glespanel och plåtar.

Ska glespanelen ligga diktan på vardera sidan rör"skenan" i plåten?

eller ska man lägga glespanelen så att plåten är "glapp" och går att dra i sidled innan man skruvar fast plåten.

Du bör ha plats så att plåten kan utvidga sig när du trampar ner slangen. Av samma anledning skruvar du bara ena sidan. 30 mm kan vara lagom för 200 mm slang.

ok jag satte 25 mm, har 20 slang.

ska man bara skruva fast ena sidan av plåten innan man tryckt ned slangen?

efterslangen tryckts ned kan man då skruva fast andra sidan av plåten?

om man bara skruvar på ena sidan - sitter den tillräckligt fast då - eller kan slangen "vika upp" plåten?

eller är slangen inte så bångstyrig som jag befarar?

Borde man inte kunna regla cc30 med glesen, och sen lägga dit plåtar och slang?
Eller tänker ja fel, måtten på plåtarna ser ut att stämma med cc30?

FredrikR skrev:
Borde man inte kunna regla cc30 med glesen, och sen lägga dit plåtar och slang?
Eller tänker ja fel, måtten på plåtarna ser ut att stämma med cc30?
Du menar cc15. :D

Lägger man 21x120-panel med c/c 150mm, blir en en lucka på 30mm som blir perfekt för plåten. Fäst sedan plåten med 2st gipsskruv 30mm, en på varje kortända nära rörvecket, men på varsin sida. Det räcker för att hålla fast plåten med röret iklämt tills du lägger nästa golv ovanpå.
Det finns femtielva varianter på hur du skall göra, men redovisar en av dem så att du slipper att fundera.

Jag lägger 16mm-slang (innerdiameter) och i beskrivningen stod att spaltens minimi-mått är 19 mm men någon övre gräns var ej uttalad.

När jag beställde min golvvärme (också vattenburet i gles) fick jag med förläggningsritning och anvisning om att rörgraven för plåten skulle vara 20 mm. Röret är 17 mm. Då ligger plåten still och röret glider fint ner och hålls fast.

22 mm mellanrum till 20-slang men då fick jag "hoppa ner" slangen ibland :-)
gles_gv_smal.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.