1 562 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Värmesystem under uppbyggnad
Pelletspanna CTC Ecoflex med shuntautomatik står i ett fristående garage. 10 m pexkulvert quattro är dragen till tvättstugan i huset. Hus och garage värms med vattenburen golvvärme.
Är en vvc-pump den enklaste lösningen för att inte få onödigt lång väntetid på varmvatten i huset eller finns det andra lösningar ? - vilka energiförluster kan jag vänta mig av den här lösningen?
Plats finns i huset för en acktank på ca 200-300 liter, men den ska isåfall laddas via pannan. Går det att lösa med kulvertstyrning på något sätt?
Är en vvc-pump den enklaste lösningen för att inte få onödigt lång väntetid på varmvatten i huset eller finns det andra lösningar ? - vilka energiförluster kan jag vänta mig av den här lösningen?
Plats finns i huset för en acktank på ca 200-300 liter, men den ska isåfall laddas via pannan. Går det att lösa med kulvertstyrning på något sätt?
Efter lite bläddring på forumet kommer jag fram till att en liten vvb placerad i huset kanske är en bra idé. Elpatronen på denna kopplas inte in, vvb laddas istället via vvcpumpen som endast tillåts snurra då temperaturen i vvb är under inställt värde.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det går inte att ha en VVC, det fattas ett rör.
2 rör till värmen
1 kallvatten till VVB
1 rör varmvatten
vart ska varmvattenreturen gå.
Lösningen kan vara att sätta VVB i huset och låta mantelvattnet cirkulera i två rör.
Protte
2 rör till värmen
1 kallvatten till VVB
1 rör varmvatten
vart ska varmvattenreturen gå.
Lösningen kan vara att sätta VVB i huset och låta mantelvattnet cirkulera i två rör.
Protte
i kulvertar med 4 rör brukar man dra vv, vvc, värme 2st, kallvatten löser man med PEM slang på frostfritt djup.
Sätt vvc som vänder i huset och styr den med timer och tempgivare, en kompis har 15m kulvert utan vvc och jag tycker väntetiden är för lång.
Sätt vvc som vänder i huset och styr den med timer och tempgivare, en kompis har 15m kulvert utan vvc och jag tycker väntetiden är för lång.
Jag testar att köra med vvcpumpen inkopplad med timer så varmvatten alltid finns snabbt tillgängligt på morgon och kväll, övriga tider får man väl helt enkelt vänta de förmodligen ganska få sekunder som det kommer att handla om. Kulverten är ju inte mer än 6-7 meter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det går att sätta en givare på kallvattnet in till VVB som startar VVC när man tappar varmvatten så går det fortare iaf att få varmvatten.
Protte
Protte
Klicka här för att svara