hej undrar hur man upptäcker att ett tryckkärl är trasigt,har ett 200 liters,eldar med ved,acktankar på 1500l,säkerhetsventilen har börjat o öppna runt 1 kilo,förut öppna den vid 1,5 kilo,jag har gjort systemet trycklöst o kontrollerat trycket i kärlet 0,6-0,7kilo,motionerat ventilen ca 20 gånger men det hjälper inte,systemet är 6 år gammalt,ska jag prova byta säkerhetsventilen,det kanske är den som kärvar,vad jag har förstått så om kärlet är trasigt ska det komma vatten ur luftpåfyllningen på det,jag prova att släppa ur lite luft o det kom typ en liten droppe men det borde väl vara kondensvatten eller har jag fel.

Om en 1,5bars säkerhetsventil öppnar vid 1,0bar så är den paj. Expansionskärlet kan nog inte påverka öppningstrycket hos säkerhetsventilen. Om du däremot får en häftig tryckstegring när du eldar och det börjar spola ur säkerhetsventilen vid det korrekta märktrycket så kan expansionskärlet ha för lite eller för mycket gas. Vid avslutad eldning med trasigt blåsa eller för lite gas skulle trycket därefter sjunka väldigt lågt.

Men det låter bara som om du har fel på säkerhetsventilen. Det kan vara lin/gängtape som hindrar säkerhetsventilen att stänga, då är det nästintill omöjligt att motionera ventilen tät.

tack för det,det låter bra,har beställt en ny på rinkaby o hoppas den håller tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.