1 180 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Effektiv panna?
Hallå!
Jag har en del funderingar kring min panna och pelletsbrännare!
Jag har en Ctc 265B från -80 och en janfire flex-a från ca 2002..
Är pannan effektiv som pelletspanna?
Har ingen koll alls själv, har heller ingen dragbegränsare, är det en bra investering?
Tänker nog fortsätta elda pellets ett bra tag framöver och undrar om det skulle löna sej för mej att ha kvar eller byta ut pannan både med tanke på effektiviteten och sotnings arbetet?
Nån som har någon erfarenhet av denna panna till pellets?
Jag kör utan lågriktare, kanske jag även bör skaffa en sådan?
Mvh Jimmy
Jag har en del funderingar kring min panna och pelletsbrännare!
Jag har en Ctc 265B från -80 och en janfire flex-a från ca 2002..
Är pannan effektiv som pelletspanna?
Har ingen koll alls själv, har heller ingen dragbegränsare, är det en bra investering?
Tänker nog fortsätta elda pellets ett bra tag framöver och undrar om det skulle löna sej för mej att ha kvar eller byta ut pannan både med tanke på effektiviteten och sotnings arbetet?
Nån som har någon erfarenhet av denna panna till pellets?
Jag kör utan lågriktare, kanske jag även bör skaffa en sådan?
Mvh Jimmy
Lågriktare behöver du inte skaffa men däremot dragbegränsare. Utan dragbegränsare får du okontrollerad förbränning med onödigt stor pelletsåtgång. Ekonomin beror också på hur ofta pannan måste starta. Känner inte till hur det är i ditt fall men hos en del gamla brännare kunde man inte ställa start och stopptemperaturen valfritt och resultatet blev många starter.
Du tjänar inte in en ny panna och brännare med minskad pelletsförbrukning för så dålig är inte den här pannan.
Du tjänar inte in en ny panna och brännare med minskad pelletsförbrukning för så dålig är inte den här pannan.
Klicka här för att svara