Hej! Är ganska nybliven villaägare.
Jag ska installera en pelletspanna i källaren och har två platser att välja mellan. Den platsen jag allra helst vill ha pannan på har dock inte golvbrunn, men har varit pannrum tidigare, för många år sen, men det finns golvbrunn i rummet intill där mitt andra alternativ till pannrum är, (tvättstugan). Finns det krav på golvbrunn i ett pannrum? Kanske kan jag dra rör till golvbrunnen från pannrummet för att leda bort ev spillvatten?

För övrigt gällande brandskydd vet jag att man måste ha brandklassade dörrar. Men det går att sätta en mineritskiva eller gipsskiva på dörren. Hur tjocka ska skivorna vara? Hörde att man kan sätta dubbla gipsskivor etc. Källaren har för övrigt betongvägg och putsad tak.
 
Ingen golvbrunn krävs men är praktiskt när man mokar rör och har sig.
Panna under 60 kW behöver inget pannrum enl BBR.
 
Jag har ingen dörr till mitt pannrum och det har inte funnits sedan huset kom till -54, först ved sedan olja sedan 70-talet. Inte heller sa sotaren något när jag stoppade in pellets. Kan det ha att göra med avstånd till dörröppning eller nåt?
 
jeriko69 skrev:
Hörde att man kan sätta dubbla gipsskivor etc.
ta det lugnt med gipset... det väger en hel del och inte säkert att dörren kan bära så mycket :).
Vi har något plåt på pannsidan av dörrbladet ( en helt vanlig spegeldörr )och det godkändes. Syftet med det är att pannrumsdörr inte brinner genom och släper in luft till eldsvådan. Men egentligen är det inget skydd eftersom luften kommer ju in ändå genom luftventil i väggen som försörjer pannan med luft. Rökskador i övriga huset blir kanske begränsade trots att dörren inte är röktätt ? Kravet finns men vet ej om någon har haft något nytta av det....?
gaia
 
H
Finns det pannrum med dörr så använd det. Golvbrunn behövs inte. Ha också dörren stängd när pannan går. Kan rädda dig från nedbrunnen fastighet. En gipsskiva på dörrens insida är enklast och billigast, sotarn bestämmer om det är godkänt. Dubbelgips sätter man på träväggar för att täcka över skarvarna men på en dörr ska det räcka med en skiva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.