Hej.
Min omrörarpump på acktanken (900 L kopplat till vedpanna med inbyggd vv-beredare, laddomat 4030) verkar ha gått sönder. Den förra ägaren poängterade hur viktigt det var att den alltid ska gå, då jag annars riskerar att vattnet skiktar sig i tanken och pannan tar skada.
Har höjt upp motorskyddet till 3,8 A från 1,9 men det löser ut hela tiden ändå.
Vad ska jag göra? Nu verkar det som att blandningen i tanken inte fungerar alls
.
Funderar på att stänga ner systemet och flytta till en bekant tills det löst sig, jag vill inte att pannan ska gå sönder.
/Mvh Jörgen
Min omrörarpump på acktanken (900 L kopplat till vedpanna med inbyggd vv-beredare, laddomat 4030) verkar ha gått sönder. Den förra ägaren poängterade hur viktigt det var att den alltid ska gå, då jag annars riskerar att vattnet skiktar sig i tanken och pannan tar skada.
Vad ska jag göra? Nu verkar det som att blandningen i tanken inte fungerar alls
Funderar på att stänga ner systemet och flytta till en bekant tills det löst sig, jag vill inte att pannan ska gå sönder.
/Mvh Jörgen
Jag tycker det låter som ett märkligt arrangemang med en omrörarpump. :eek:
De flesta strävar efter att vattnet ska skikta sig så bra som möjligt i acktanken.
Jag kan inte tänka mig att pannan kan gå sönder för att pumpen står stilla.
De flesta strävar efter att vattnet ska skikta sig så bra som möjligt i acktanken.
Jag kan inte tänka mig att pannan kan gå sönder för att pumpen står stilla.
Tar man ut värme och varmvatten från pannan direkt så är det ju ingen nytta med skiktning i tanken utan tanken är bara en volymförstoring. Går det alltså med självcirkulation mellan tank och panna eller sitter det en cirkulationspump mellan?
Att det sitter en trasig laddomat där också tyder väl på att det är någon sorts nödlösning.
Om omröraren har gett upp kanske det enklaste vore att sätta en cirkulationspump mellan tank och panna.
Sådana här konstruktioner med tank som volymförstoring fungerar bra till pelletseldning men till ved verkar det vara en riktigt dålig lösning. Du får väl elda flera gånger om dygnet på vintern för att ha varmt?
Att det sitter en trasig laddomat där också tyder väl på att det är någon sorts nödlösning.
Om omröraren har gett upp kanske det enklaste vore att sätta en cirkulationspump mellan tank och panna.
Sådana här konstruktioner med tank som volymförstoring fungerar bra till pelletseldning men till ved verkar det vara en riktigt dålig lösning. Du får väl elda flera gånger om dygnet på vintern för att ha varmt?
Har du laddomat som fungerar som den ska, SKA du ta bort den där pumpen.Jörgen H skrev:
Det där konstruktören har tomtar på loftet.......
Vattnet i tanken "SKA" skikta sig. Punkt
Däremot är det viktigt att ha cirkulation i pannan när det brinner. Annars finns det risk för kondens innan pannan kommit upp i temp. Men fungerar laddomaten så sköter den om det.
Mats
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Jörgen H skrev:Hej.
Vad ska jag göra? Nu verkar det som att blandningen i tanken inte fungerar alls.
/Mvh Jörgen
Hur länge klarar du att hålla dej?
Klicka här för att svara