P
Ni som har lagt er ingjutna vattenburna golvvärme själva.
Hur har ni räknat ut hur mycket slang det ska vara och hur det ska regleras?
Jag har skickat vår DWG ritning till en del tillverkare och fått ett par materiallistor och offerter men dom var rätt saftiga.
Jag är beredd på att betala för ritningen men inte 25-30% mer. Inte när vi ska ha material för 200kvm. Rinkaby eller Singo är ju rätt mycket billigare. Så frågan är hur man kan köpa loss ritningen?

Edit: Jag kommer ju köpa deras prylar. Vill bara inte köpa dom dyrt.

P
Du behövde inte betala nått för ritningarna? Accepterade dom att du köpte materialet var som helst?

Nej, har ju tänkt att köpa mitt material hos Rinkaby och det räckte för dom att veta. Skicka mig ett pm med din mail så skall jag skicka ritningsförslaget och materialspecen som jag fick ifrån dem så får du se ifall det är så som du har tänkt dig!

Kontakta en VVS- konsult och be han beräkna och dimensionera din anläggning.
Du får den säkert proddad (cad) också.
Det kostar ju säker 5-7000 men du köper ju materialet billigt.

Det finns en anledning till att materialet kostar lite mer om du skall ha den hjälpen..
Det är ju ingen som vill jobba gratis.

Kan man lösa dimensioneringen och planering själv så är det ju bara att köpa grjerna var du vill.
Klarar man inte det får man ta hjälp av ex Uponor. De lägger ner tid (pengar) på just din anläggning, och någon stans måste de ha teckning för sina utlägg.
Där av priset.
Det går inte att både äta upp kakan och ha den kvar!!!

P
Så ni tycker att 25-30% påslag är helt ok?
Jag behöver ganska mycket material och då blir det ganska mycket påslag!
Om det hade varit mer ett fastpris så hade det varit ok. Men 30' SEK ger jag dom inte..... Det motsvarar ganska många timmars jobb.
Signo.se har ju också samarbete med Roth och man kan på deras sida skriva in lite data och sen få ut en material lista. Ska bara ha tag i ritningen nu.

Snailman
Jag har knåpat ihop en ritning själv, men jag ska kanske testa den här metoden...

56kr/kvm för glespanel
87,5kr/kvm för aluplåt
60kr/kvm för rör

Allt dimensionerat för 20x2 och jag lägger de cc28cm istället för cc30 för att det är enklare.

Så blir det billigast (203,50kr/kvm) men då har jag redan 30mm golvplank i botten för att huset är från 1909. Så jag behöver inte de apdyra golvspånskivorna som är frästa!

P
Vill bara berätta hur det har gått.
Jag gjorde ungefär som Ulrik74 hade gjort.
Efter jag hade fått materiallistan så ringde jag LK och berättade som det var och det var inga problem att få en ritning. Vi diskuterade lite om placering av fördelare och lite annat. Dom började efter ett par dagar och efter en vecka hade jag ritningarna i mail-inboxen. Beställde från Rinkaby igår.
Ringde även Uponor och det skulle inte vara några problem där heller att får ritningarna. Dom skulle dock kanske tagit lite längre tid på sig.
Men som sagt jag valde LK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.