Vi har vattenburen värme med elpanna. Cirkulationspumpen har på senare tid börjat föra oljud, det är ett knackande, högt tickande ljud. Det låter nästan som om den att den kaviterar, även om det säkert inte är så. Trycket i kretsen är oförändrat från innan när den inte förde oljud. Den har säkert ett antal år på nacken (8-20 år). Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Är det lönt att serva en sådan pump?

Mvh
Mats

Hej.

Låter som om ett lager inte mår toppen. Om det är ett lager så är det billigare än en ny pump men personligen skulle jag sätta in en ny då det inte handlar om några större pengar.

Henrik

Innan du byter pumpen: Prova att lufta den. Lossa den stora skruven i mitten på pumpen och släpp ut ev. luft. Kan vara värt ett försök. ;)

• Gilla
ibkcad
  • Laddar…
luft eller smuts i rören. cirkpumpar tål mycket....

Nu är systemet luftat, det var i princip ingen luft alls som kom ut.

Jag tror nog också det är ett lager som är på väg att ge sig nu när Sailorman säger det, pumpen är väldigt varm och ljudet är metalliskt missljud. Så det får bli en ny pump från Rinkaby rör ;-)

En annan tanke; vi ska investera i luft/vatten värmepump om ett år. Ingår det (som regel) en cirkulationspump i innedelen, eller måste man ha en "extern" sådan?

Mvh
Mats

Det varierar mellan fabrikaten.
Men får du en pump över, säljer du den lätt här på sidan eller Blocket. :)

Annars får du leva med ljudet från pumpen.. Min har låtit sen vi flyttade in för 3 år sen och den hänger med fortfarande, är ju bara ett år till...

Problemet är att den väcker oss mitt i natten :-(

En ny är nu inköpt, så vi ska förhoppningsvis kunna sova bättre framöver...

• Gilla
Rosen Marcus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.