Hej,

Jag har utrymmes brist i det rum som mina kommande acctankar står i. Så jag kommer att behöva "transportera" energin från dessa tankar till en stor tank i källaren. Detta hade jag tänkt att göra med hjälp av kamrörsbatterier. Ett eller flera i båda tankarna. Har alltså tänkt mig sk trycklöst system.

Hur räknar man ut hur stort kamrörsbatteri man behöver? Hur mycket energi som dom klarar att överföra / tidsenhet förstår jag har med att göra hur mycket vatten som passerar genom kamröret. Men hur räknar man ut hur långt/krovt ett sådant rör behöver vara?

Tack på förhand

_ap_
eller oxå skippa kamrören och köra med samma vatten?
Kamrör är inte billiga, kanske är ett alternativ att köra trycksatt och samma vatten.

VVX innebär ungefär halverad lagringskapacitet = värdelöst. Satsa på ett lågtryckssystem istället.

Tack för svaren. Om jag skulle satsa på samma vatten. Är det inte ett problem med skiktning och ökat tryck pga av höjdskillnad på ca 3 meter? Man kanske skulle bygga sig ett pannrum utomhus istället och ta i ordentligt så att manfår plats med riktiga tankar från början... Att man alltid ska vara efterklok:(

_ap_
Samma vatten är alltid bäst, varför skulle skiktningen bli ett problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.