1 774 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
vi fryser hemma
Hej på er alla!
Jag har ett "litet" problem hemma.
Jag har köpt ett hus, renoverade litegrann och flyttade in i slutet av februari. Allt verkar vara okej utom värmen i elementerna. Det är kallt hemma. Treffade samfälighets ordföranden igår, gick in i värmecentralen och kollade temperaturen på utgående värme. ca: 48 grader (vi har fjärrvärme förstår ni), Ingående temperaturen låg på ca: 38 grader. Hemma hos oss har vi ca: 30 grader på ingående. Ändå är vårt hus nr 2 från värmecentralen. Rörmakaren har varit och kollat ifal om vi har luft i elementerna. icke!. Pumpen fungerar, Den digitala mätaren visar 1170 (vattenmängd eller vad den nu heter). Har haft på max ett par dygn, ingen skilnad på värmen.
Vi fryser hemma helt enkelt. Elementerna är ljumma.
Är det nåt vi kan göra? Nån som har erfarenhet av detta? Ska man leva med det?
Jag har ett "litet" problem hemma.
Jag har köpt ett hus, renoverade litegrann och flyttade in i slutet av februari. Allt verkar vara okej utom värmen i elementerna. Det är kallt hemma. Treffade samfälighets ordföranden igår, gick in i värmecentralen och kollade temperaturen på utgående värme. ca: 48 grader (vi har fjärrvärme förstår ni), Ingående temperaturen låg på ca: 38 grader. Hemma hos oss har vi ca: 30 grader på ingående. Ändå är vårt hus nr 2 från värmecentralen. Rörmakaren har varit och kollat ifal om vi har luft i elementerna. icke!. Pumpen fungerar, Den digitala mätaren visar 1170 (vattenmängd eller vad den nu heter). Har haft på max ett par dygn, ingen skilnad på värmen.
Vi fryser hemma helt enkelt. Elementerna är ljumma.
Är det nåt vi kan göra? Nån som har erfarenhet av detta? Ska man leva med det?
Samfälligheten verkar köra på en snål kurva?....Men vad har ni för temp inne? Kurvan lär ju gå på utegivare?varmt nu kylan trycker in i husen ...vid 0 C ute brukar få låg temp tillopp om man inte knäcker en annan kurva....
Mvh
Mvh
Innetemperaturen ska mäta ikväll. Rum efter rum för på andra våningen verkar vara något varmare. Kylan tror jag inte trycker in i huset. Det räcker med att känna på elementerna för att förstå att de är inte varma alls.
Den med "Kurvan lär ju gå på utegivare" förstå jag inte vad du menar och inte heller "om man inte knäcker en annan kurva"...
Han menar att tempen på vattnet beror på vad utegivaren säger till anläggningen att det är för temp ute. Om ni har någon utegivare vill säga..den kanske finns och är trasig, så systemet tror att det är 28 grader ute och anpassar elementvattnet efter det.
Eller så har ni inte utegivare och då är problemet något annat..
Eller så har ni inte utegivare och då är problemet något annat..
Medlem
· 12 273 inlägg
danne menade att det är upp till var och en husägare att sätta upp utegivare på sina hus. Det sitter alltså inte en utegivare på värmecentralen som styr alla husen. Just ni kanske inte har någon utegivare eller så är den trasig som danne skriver.
Precis så funkar det. En utegivare är en liten grej som säger till systemet vad det är för temperatur utomhus, och så regleras elementvattnet därefter. Om utegivaren är trasig så kanske den t.ex. säger att nu är det 25 grader ute, och då tycker ju systemet att du bara behöver väldigt svalt vatten i elementen, fast i verkligheten är det nollgradigt.
Ta du och prata med någon granne, de flesta vet säkert mycket väl hur det funkar och var grejerna sitter.
Om det är en utegivare som är kass, så brukar det inte vara särskilt dyra eller krångliga saker.
Ta du och prata med någon granne, de flesta vet säkert mycket väl hur det funkar och var grejerna sitter.
Om det är en utegivare som är kass, så brukar det inte vara särskilt dyra eller krångliga saker.
Är det 1 st central 1 st givare till alla husen eller är det varsin central och givare?...
Du får fråga ordföranden om det kanske?
Mvh
Du får fråga ordföranden om det kanske?
Mvh
är det ett sekundärt system eller primärt ?
dvs sekundärt = alla husen har samma rad vatten och ett exp kärl i panncentral
primärt = fjärrvärme in till varje hus med eget rad vatten samt exp kärl,
vad har du för reglercentral?
dvs sekundärt = alla husen har samma rad vatten och ett exp kärl i panncentral
primärt = fjärrvärme in till varje hus med eget rad vatten samt exp kärl,
vad har du för reglercentral?
Har Du bara 30 grader in så kan det inte bli mer än svala radiatorer.
Sen är det ju frågan om vad som är kallt och kallt, alla har olika referensramar till det.
Har ni förvärmd tilluft via radiatorerna också eller?? Då kan lufthastigeten göra att du upplever ett drag.
Sen är det ju frågan om vad som är kallt och kallt, alla har olika referensramar till det.
Har ni förvärmd tilluft via radiatorerna också eller?? Då kan lufthastigeten göra att du upplever ett drag.