När jag räknat på effektförlust genom vägg/tak/fönster använder jag följande formler:

U värdet = isolervärdet (lamda) / tjockleken
Effektförlusten (W) = U * tempdiff * area (tempdiff=skillnad inne - ute)

Dessa är väl korrekta?

Gäller samma formel för beräkning av förlust när "kring"-mediat inte är luft?
exempel:
nedgrävd pool ; pool (vatten) - isolering - mark
resp.
soutteränghus källare ; källarrum - vägg - mark(motfyllnad)

Ladda ner ett dimensioneringsprogram från nätet. www.purmo.se där kan du köra transmissonsberäkning samt dimensionera ditt värmesystem

tack för tipset, men jag skulle vilja ha en "enkel" uträkning såsom jag beskrivit att jag räknat på väggar tak osv.
Man förstår fysiken och även om det bara blir mellan tummen-och-pekfingret så är det helt ok.

De jag gissar är skillnaden mellan att ha "kringmediat" luft, jfrt med vatten eller mark, är at densiteten (eller värmeledningsfrmågan?) skiljer sig åt.
Dvs det blir mer energi/m2 som ligger än mot den uträknade U-konstruktionen, således mer förluster.

Gissar jag rätt?

Samma formler gäller.....men igentligen ska man ta hänsyn till inre värmeövergångstalet (innerluft mot vägg), värmelednig genom vägg (lambda/väggtjocklek) och yttre värmeövergångstal mellan vägg och ytterluft
Sen om du bygger en nedsänkt pool så pratar vi värmeledning mellan poolvägg och marken och givetvis vattenytan och luften......men formel mässigt är det i princip detsamma

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.