Hej

Vilken värmepump fungerar bäst till mitt 50-tals hus där framledningstemperaturen måste vara mellan 45-60grader för att klara att hålla temperaturen?

Vi har idag en vedpanna med totalt 1000l ackvolym som nu skall ersättas. Jag har begränsat framlednings temperaturen till max 55-60grader och det har fungerat även då det varit -20grader utomhus.

Dela gärna med er av era erfarenheter kring bergvärmeanläggning vad jag nu skall tänka på.

Mvh

Mikael

Redigerat:
inget bra utgångsläge.Överväg att byta radiatorer och/eller isolera o byt fönster så du klarar dig med 40-45 grader eller kör pellets i din nuvarande panna.Då kan du få 80 grader om du vill och du klarar dig under 25 000:- i nyinvestering.

H
Samma läge här, 50 grader ut när det är -5 ute. Varför rota i gammalt. Blir alltid 3 gånger mer jobb än man räknat med.
Pellets fick det bli. Nu när elpriserna kommer att stiga kraftigt så är jag nöjd med högtemperatursystemet. :)

exerg skrev:
inget bra utgångsläge.Överväg att byta radiatorer och/eller isolera o byt fönster så du klarar dig med 40-45 grader eller kör pellets i din nuvarande panna.Då kan du få 80 grader om du vill och du klarar dig under 25 000:- i nyinvestering.
Ni har säkert rätt och det känns blodigt med en investering på 160 000kr men jag har en dålig panna att konvertera till pellets.
Vi har en 4år gammal Nibe vedex 3000 med en effekt på 40kW (dvs svårt att köra en pelletsbrännare med effekt under 20kW) med underförbränning och sugande fläkt. Fläkten måste sänkas varvtal på och det blir mkt oljud då den skall stå och susa hela dygnet. Vedpannan är i bottenvåningen dvs inte i källaren.

Vedpannansplacering gör det omöjligt att ha pelletsen i bulk förråd (ialla fall om vi pratar matning via matarskruv) vilket också har gjort det bökigt att välja pellets som jag stog och valde mellan för 4år sedan då ryggen var hel.

Fönstren skall bytas i år blir det nedervåningen och sedan betar vi av övervåningen eftersom, men det ser jag bara som en komfort höjare vad gäller kallras med golvdrag och att slippa oljud från gatan.

Ett annat alternativ är vindkraftsandelar då jag nu har andelar för 10 000kWh men skulle behöva för 30 000kWh dvs en ytterligare investering på 130 000 kr för att klara hela värme behovet.

Det är inte lätt att välja då vad man än väljer innebär en del risker med stora investeringskostnade om man talar om bervärme, luft/vatten värmepump eller vindkraftsandelar?

Ge mig gärna era synpunkter på detta? Ibland kan man låsa fast sig vid en lösning att man inte ser alla andra lösningar.

Mvh

Mikael

Har du klarat dej med begränsning på 55-60° vet du kanske inte exakt vad som behövs för temp o sen beror det på hur ofta du har så kallt att den framledningstempen krävs.. ?

Du kanske kan justera in radiatorerna ytterliggare oxå för att få ner tempen ändå lägre, I värsta fall kanske du måste komplettera med några större radiatorer o sedan flytta om några så då blir helt enkelt dom minsta över..

Har du nån vetskap om husets effektbehov vid dut??
Hur länge har 1000 l tanken räckt då det va -20° ??
I 1000 L vatten rymmer du 58 kWh vid laddning 40-90° o 46,5 kWh 50-90°, Räcker den lagrade värmen t.ex 12 tim vid -20° har du ett behov på 3,8-4,8 kW för huset..
Då ska du kolla efter en pump som ger den effekten vid 0/50°, Vid den tempen ger pumparna över cop 3 o det är ju inte alla dagar det är så kallt..
Du har ju vindkraftsandelar för 10000 kWh idag o då bör det inte bli många kWh mer än det du kommer förbruka..

En fråga ang vindkraften, Vad betalar du för den elen??
Jag har köpt andelar i 12000 kWh/år o dom snurrorna ska vara igång till 1 juli -09 så man går i väntans tider så att säga.. :)

2an skrev:
Har du klarat dej med begränsning på 55-60° vet du kanske inte exakt vad som behövs för temp o sen beror det på hur ofta du har så kallt att den framledningstempen krävs.. ?

Du kanske kan justera in radiatorerna ytterliggare oxå för att få ner tempen ändå lägre, I värsta fall kanske du måste komplettera med några större radiatorer o sedan flytta om några så då blir helt enkelt dom minsta över..

Har du nån vetskap om husets effektbehov vid dut??
Hur länge har 1000 l tanken räckt då det va -20° ??
I 1000 L vatten rymmer du 58 kWh vid laddning 40-90° o 46,5 kWh 50-90°, Räcker den lagrade värmen t.ex 12 tim vid -20° har du ett behov på 3,8-4,8 kW för huset..
Då ska du kolla efter en pump som ger den effekten vid 0/50°, Vid den tempen ger pumparna över cop 3 o det är ju inte alla dagar det är så kallt..
Du har ju vindkraftsandelar för 10000 kWh idag o då bör det inte bli många kWh mer än det du kommer förbruka..

En fråga ang vindkraften, Vad betalar du för den elen??
Jag har köpt andelar i 12000 kWh/år o dom snurrorna ska vara igång till 1 juli -09 så man går i väntans tider så att säga.. :)
Hej 2:an

Om jag räknar på 12000kWh så får du betala ca 16,3 öre/kWh dvs 1960kr/år om man inte räknar med det kapital (12x6800kr) vi lagt på investeringen och den eventuella avkastningen man kunde haft om man placerat den i någon annan form.

Min fråga är om man vågar skaffa ytterligare 15 andelar och låna till dem? Om man räknar med lånet så blir återbetalningen lika lång som man har nytta av andelarna dvs ca 20år. Det som kommer förbättra kalkylen är att elpriset med all säkerhet kommer att stiga men det vi inte vet om politikerna kommer kunna hålla sig från att lägga mer skatt på oss elproducenter under dessa 20år? Att vi investerat stora pengar i vindkraftverken verkar inte spela någon roll då vi ska minsann kanske behöva beskattas upp till något slagt marknadspris???

Jag har mkt dåligt isolerade acktankar (45mm gullfiber) men 1000l 85grader sjunker ner till 40 grader på ca 8h vid -2grader utomhus och 22grader inomhus.
Jag undrar hur snabbt temperaturen sjunker i acktankarna om jag inte tar ut någon effekt ur dem? Jag har inga probem med att det är för kallt i pannrummet i alla fall.

En annan notering är att huset kräver 40graders framledningstemp med en returtem på 35grader för att hålla 22grader innomhus vid 0grader utomhus och cirkulationspumpen i läge nr 2 av 3.

Mvh

Mith

Redigerat:
Hoppsan, Nu vet man inte hur mycket som läcker från tankarna iof men totalt gör det 6,5 kW som går åt vid 0° vilket är rätt mycket om man ser till husets storlek..

Hur har du klarat av att hålla varmt då det är -25° ?
Då måste ju tankarna tömmas på några timmar..

40° är oxå ganska hög temp vis 0° ute men å andra sidan har du ju begränsningen på 55° som klarat att hålla varmt då det är riktigt kallt..

Testa både med pumpen ett tag på 1:an o sen några dagar med 3:an, Bara för att kolla tempen på fram/retur o nu då du eldar mot acktank bör du köra på 1:an..

Ok här har det pratats om 12-13 öre/kWh o 6400:-/1000 kWh, Då det dragit ut på tiden har det stigit från 5100-6400:- för 1000 kWh :(
Jag har köpt 12000 kWh för att klara mej om det blir byte till bergvärme men tillsvidare blir det elpatron från april tills man närmar sej 12000 kWh o övrig tid blir det pellets/ved.. Har bara ca 4000 kWh/år i hushållsel.. :)

2an skrev:
Hoppsan, Nu vet man inte hur mycket som läcker från tankarna iof men totalt gör det 6,5 kW som går åt vid 0° vilket är rätt mycket om man ser till husets storlek..

Hur har du klarat av att hålla varmt då det är -25° ?
Då måste ju tankarna tömmas på några timmar..

40° är oxå ganska hög temp vis 0° ute men å andra sidan har du ju begränsningen på 55° som klarat att hålla varmt då det är riktigt kallt..

Testa både med pumpen ett tag på 1:an o sen några dagar med 3:an, Bara för att kolla tempen på fram/retur o nu då du eldar mot acktank bör du köra på 1:an..

Ok här har det pratats om 12-13 öre/kWh o 6400:-/1000 kWh, Då det dragit ut på tiden har det stigit från 5100-6400:- för 1000 kWh :(
Jag har köpt 12000 kWh för att klara mej om det blir byte till bergvärme men tillsvidare blir det elpatron från april tills man närmar sej 12000 kWh o övrig tid blir det pellets/ved.. Har bara ca 4000 kWh/år i hushållsel.. :)
Hej igen

Då det är -25grader får jag elda betydligt längre vid de två tillfällena skulle nog kanske behöva elda 3ggr då det är så pass kallt ute och temperaturen kan hinna falla till 19-20grader mellan eldtillfällena då jag normalt har 22grader inomhus. Men då jag eldar så värmer murstocken (placerad mitt i huset och stor utv area) en del då jag eldar kanske upp till 6h/dygn vid två tillfällen de fåtal gånger som det är -25grader utomhus, samt att acktankarna avger värme som jag använder i ett garage på 17m2 i nedervåningen närmast pannrummet.

En sak som kan vara bra att veta är att jag har bla ett golvärme system på nedervåningen som tar otroligt mkt effekt då det ligger ingjutet i en oisolerad platta gjuten fast direkt på berget. Jag måste dessutom hålla en ganska hög snurr på cirkulationspumpen då jag har 3st värme golv utan egna cirkpumpar. Ett badrum på 3m2 isolerat klinkergolv på övervåningen, ett i tvättstugan 12m2 med 5cm frigolitisolering samt ett 15m2 direkt på berget.

På det sista värme golvet (cc 60cm mellan slangvarven) så kan man behöv kasta ut 60 grader för att det skall kännas som golvet på övervåningen där jag skickar ut 30grader som är ett golvvärme system som är kopplat på returen.

Men jag håller på att bygga bort dessa energitjuvar då jag strävar efter att sänka den högsta framledningstemperaturen så mkt som det går och samtidigt försöka kunna gå ner på flödeshastigheten på cirkulationspumpen.

Värmegolvet på nedervåningen skall ersättas av två större element på totalt 50DT=1768W mer effekt och utan att behöva värma hela berget och därmed hjälpa alla bergvärmepumpar som grannarna använder.

Priset för elen via vinkraft varierar beroende på vad servicekostnaderna blir från år till år samt att inkomsterna kan variera ngt dvs elcertifikatet iår är det 30 öre/kWh som gäller.

Mvh

Mith

Med VP ska du inte räkna på 50dT, max 30dT och då får du sätta dit större element.

Protte

FLK :-) ?

fläktkasetter vid radiatorerna sänker behovet av framledningstemp

men en fläkt drar ju ström = totala årscop minskar)

och hur mycke ström tror du dom drar....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.