Hej,
jag bygger en stuga på 71 kvm med sovloft som kommer stå ensamt för det mesta, dvs underhållsvärme. Kommer även ha en kamin.

Jag våndas mellan att ha luftluft värmepump + några olje element eller endast vattenburen golvvärme gjuten i betongplattan.

Frågan är:
* Är golvvärme en investering, dvs öka värdet på huset. Installationen är ju dyrare!
* Blir det verkligen billigare i drift. Kolla mina husvärden nedan.
* Funkar det bra som underhållsvärme? Har hört att man kan skita i utomhusgivaren så påverkas det inte så mkt av alla temperaturomväxlingar.

Fönster: 1.2 u-värde
Väggar och tak: 200-250 mm isolering.
Golv(platta): 300mm

Vattenburen golvvärme skulle jag inte satsa på i en stuga som mest står oanvänd. Falerar värmen så riskerar man att plattan fryser sönder. L/L pump är väl OK men inte oljefylda element. sätt hellre dit vanliga med elektronisk termostat.

Golvvärme ger väldigt sköna golv men inte sparar det någon energi.

Alternativet till vattenburen golvvärme är direktverkande elgolvvärme som tål minusgrader.

Utegivare fungerar som en gungbräda, är det kallt ute så ökas framledningstemperaturen runt lagringspunkten som är den önskade innetemperaturen.
Innegivare försöker hålla temperaturen konstant inne. Med innegivare så kan det bli så att ett rum håller rätt temperatur och de andra blir lite hursomhelst beroende vad som händer i rummet med termostaten (vädra/solinstrålning)

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.