Fick elräkningen idag.
Vi flyttade till huset i slutet på februari, och får nu alltså kvartalsräkningen.
Är det rimligt med en kostnad på 4772:- under dessa månaderna ?

Huset är byggt '81, är på 114 kvm och är ett enplanshus.
Luftpump samt elpanna. Tydligen är många av termostaterna kass på elementen. Köpt nya, men inte bytat = dålig genomströmning ?!

Beräknad årsförbrukning 18822 kWh.

Om du tar beräknad årsförbrukning x 1,50 kr (som det väl är cirkus per kWh) så får du ungefär 28000 kr. En fjärdedel av detta (ett kvartal) blir 7000 kr. Mtten februari till mitten av maj är ju varken kallaste eller varmaste delen av året så därför borde man kunna räkna på rak förbrukning under perioden. Och då verkar ju 4700 billigt.

Om 18 822 kWh är rimligt eller inte med tanke på husstorlek etc kan jag dock inte avgöra. Någon annan? :D

utan värmeåtervinning på frånluften,inte helt otroligt. Dessutom är väl elen fjärravläst så nästa period blir betydligt billigare.

Låter inte alls orimligt, rent spontant. Den skånska vinden skojar man inte bort...

Tack för era svar.
Egentligen formulerade jag frågan konstigt. Tanken var mer att höra om just nästan 19000 kWh är "normalt". Tycker det låter högt, då jag hört bekanta som ligger runt 14000. Samtidigt hörde jag med grannen igår och han hade haft en räkning på 5000..i månaden ! Nu var den nog nere i 1700...

En kamin är på väg in. Förhoppningsvis kan den komplettera luftvärmen på ett bra sätt.

Låter rätt normalt..

Låter billigt. Syrrans hus har bergvärme och de hade en elräkning på 3300:- på en månad i februari eller om det var mars.

Verkar vara rimligt. Vi bor i ett hus från 47 och har vattenburen elvärme. Vi toppade vår elräkning med ca 9500 kr på två månader (dec-jan) ca 125 kWh/dygn. Det var droppen som fick oss att byta värmesystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.