6 251 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Hur bra skall golvvärme fungera? Dolt fel?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har nyligen köpt ett hus. I ett av rummen finns golvvärme som inte fungerar som den ska enligt mig. Det är en krypgrund, betong med slingor i och sedan ett ca 30 mm tjockt stengolv. När det är kallt ute så spelar det ingen roll om man brassar full effekt dygn efter dygn, golvet blir inte ens ljummet.
Nu till mina frågor: Finns det någon standard/regelverk som talar om hur bra glovvärme skall fungera?
Kan man möjligen hävda ett dolt fel här?
Tacksam för hjälp!
Vi har nyligen köpt ett hus. I ett av rummen finns golvvärme som inte fungerar som den ska enligt mig. Det är en krypgrund, betong med slingor i och sedan ett ca 30 mm tjockt stengolv. När det är kallt ute så spelar det ingen roll om man brassar full effekt dygn efter dygn, golvet blir inte ens ljummet.
Nu till mina frågor: Finns det någon standard/regelverk som talar om hur bra glovvärme skall fungera?
Kan man möjligen hävda ett dolt fel här?
Tacksam för hjälp!
Fungerar den? Vet du hur tätt det är mellan slingorna? 30 mm tjockt stengolv låter som det kräver en del effekt för att du ska känna att golvet blir varmt. Kan du mäta strömförbrukning till golvvärmen? Vet du om den fungerade när du köpte huset? Om säljaren påstod att den fungerade och den inte gjorde det vid köptillfället bör det vara grund för någon ekonomisk uppgörelse.
Ja, den fungerar och dom har lagt vääääldigt mycket slinga, men det verkar ändå som om det inte räcker till på vintern.
Precis när vi köpt huset så hörde jag av mig till säljaren ang detta och han sa att det inte blir lika varmt som tex i vårt badrum (där golvvärmen fungerar normalt).
Precis när vi köpt huset så hörde jag av mig till säljaren ang detta och han sa att det inte blir lika varmt som tex i vårt badrum (där golvvärmen fungerar normalt).
Redigerat:
Kevorkian skrev:
Komfortvärme blir inte alls så varma som ett "vanligt" golvvärme golv, och med tanke på att du har 30mm stengolv så kommer nog ditt golv tyvärr inte att bli varmt.
Har svårt att tro man kan få igenom detta, pga komfortvärme och ett väldigt tjockt stengolv. Det är ju inte något som är direkt fel.
Det beror ju lite på när man köper kåken. Är det mitt i sommaren och krypgrunden är varm så får du lättare en märkbar effekt av golvvärmen. Men visst, jag förstår vad du menar. Nu köpte vi under hösten och golvet var inte kännbart kallt då, utan det var när kylan slog till som vi märkte att vi inte kunde få golvet varmt.MathiasS skrev:
Det är el.
Nu är jag (ganska uppenbart) ingen jurist, men dom har sålt kåken med golvvärme (komfortvärme) och det fungerar inte vilket vi ju förväntade oss att det skulle göra när vi köpte. Men undersökningsplikten slår nog till vår nackdel i det här fallet.MB77 skrev:
Men jag kan säga att jag också är milt skeptisk till att vi ska få detta till ett dolt fel, men jag vill förstås utreda ordentligt.
Har du mätt strömförbrukningen? Hur kan du annars vara säker på att den fungerar?
Dolt fel är attdet inte går attundersöka vid köp. En elektrisk golvärme går att enkelt att undersöka även om de flesta troligen inte gör det.
Dolt fel är attdet inte går attundersöka vid köp. En elektrisk golvärme går att enkelt att undersöka även om de flesta troligen inte gör det.
Har inte kollat än, så jag är inte 100 på att den fungerar men nästanSkier12345 skrev:
Tack för alla svar!
Att övergolvet är 30mm tjockt hör inte hit. Det är det perfekta golvet att ha golvvärme i. Om det är 10 eller 30mm tjockt spelar ingen roll i detta fall. Tjockleken (dvs massan att värma) kommer bara göra sig påmind när man haft golvvärmen avslagen i form av att det tar längre tid att få ett varmt golv.MB77 skrev:
Det som är avgörande för hur det fungerar är vilken effekt man tillför golvet (och det går ju att läsa sig till eller räkna ut om man vet vad som är monterat) samt hur stora förlusterna är. Antagligen så är det väl så att förlusterna nedåt är så stora att temperaturhöjningen inte är märkbar.
Komfortvärme har låg effekt och är till för tunna golv, inte för 30mm sten... (jag har aldrig sett något i alla fall) hade det varit full golvvärme så hade det blivit bättre. Stenmaterial är ju som du skriver det bästa man kan ha tillsamans med golvvärme, men det krävs att det är väl isolerat underfrån annars är det stora värmeförluster neråt.MathiasS skrev:Att övergolvet är 30mm tjockt hör inte hit. Det är det perfekta golvet att ha golvvärme i. Om det är 10 eller 30mm tjockt spelar ingen roll i detta fall. Tjockleken (dvs massan att värma) kommer bara göra sig påmind när man haft golvvärmen avslagen i form av att det tar längre tid att få ett varmt golv.
Det som är avgörande för hur det fungerar är vilken effekt man tillför golvet (och det går ju att läsa sig till eller räkna ut om man vet vad som är monterat) samt hur stora förlusterna är. Antagligen så är det väl så att förlusterna nedåt är så stora att temperaturhöjningen inte är märkbar.
Ju tjockare lager man har ovanpå, desto större värmeförlust neråt, så är det inte super isolerat neråt så kommer det inte att fungera när det är kallt.