Tjockleken på golvet har väldigt lite att göra med ditt problem.

Det är dock inte ovanligt att komfortvärme läggs in med en för låg effekt. Vanligen brukar man vid komfortvärme räkna med mellan 30-50W/kvm. Dock krävs två saker för att det skall fungera som det skall. Rummet måste ha egen upvärmning i form av t.ex en radiator. Och isolering skall vara "normal"
Det vanligaste problemet om det inte blir varmt nog brukar vara t.ex. stora fönsterpartier som låter värmen stråla ut obehindrat. Betongplatta direkt på mark utan isolering.

Kontrollera följande:
Hur stort är golvet?
Vilken total effekt (W) är systemet på?
Finns det kompleterande värme i rummet?
Isoleringsnivån?

Har dom ett system som bara ger ca 20W/kvm och det inte finns radiator i rummet skulle jag kalla det ett dolt fel. Dom har då inte följt tillverkarnas rekommendationer. Systemet fungerar/inget är trasigt och därför väldigt svårt för dig att uptäcka. Kan dock tycka att dom som gjort energideklarationen borde ha påpekat problemet om dom haft någon koll på vad dom gjorde.

//M

Redigerat:
mroing skrev:
Tjockleken på golvet har väldigt lite att göra med ditt problem.

Det är dock inte ovanligt att komfortvärme läggs in med en för låg effekt. Vanligen brukar man vid komfortvärme räkna med mellan 30-50W/kvm. Dock krävs två saker för att det skall fungera som det skall. Rummet måste ha egen upvärmning i form av t.ex en radiator. Och isolering skall vara "normal"
Det vanligaste problemet om det inte blir varmt nog brukar vara t.ex. stora fönsterpartier som låter värmen stråla ut obehindrat. Betongplatta direkt på mark utan isolering.

Kontrollera följande:
Hur stort är golvet?
Vilken total effekt (W) är systemet på?
Finns det kompleterande värme i rummet?
Isoleringsnivån?

Har dom ett system som bara ger ca 20W/kvm och det inte finns radiator i rummet skulle jag kalla det ett dolt fel. Dom har då inte följt tillverkarnas rekommendationer. Systemet fungerar/inget är trasigt och därför väldigt svårt för dig att uptäcka. Kan dock tycka att dom som gjort energideklarationen borde ha påpekat problemet om dom haft någon koll på vad dom gjorde.

//M

Jag vet inte hur pass väl detta svarar på dina frågor men det är krypgrund, sen ca 4 cm betong och till sist 3 cm stengolv (detta är jag inte 100 säker på). Rummet är ca 15-18 kvm stort och det ligger ca 90 meter slinga i golvet som ger en effekt på 15 W/meter vid full effekt. Rummet har kompletterande värme så värmen i golvet behövs inte för att hålla rummet varmt.
Rummet är välisolerat.

Finns det någon standard eller något som säger hul väl komfortvärme skall fungera? Säljaren skulle ju kunna hävda att det inte ska fungera bättre än det gör nu. Och vad svarar man på det?

Låter lite underligt, som du skriver så avger slingan 15w per löpmeter vilket innebär att hela slingan är på ca: 1350w, då har du minst 75-80w per kvm och det räcker ju som komfortvärme gott och väl, då kabeln ligger 30 mm ner under stengolvet borde ju göra att värmen sprids jämnt och bra trots cc avståndet är relativt stort.

Frågan är ju då hur det är isolerat neråt som en tidigare skrivit, kan ju vara så att värmeförlusten neråt äter upp all effekten uppåt helt enkelt, är det isolerat neråt på ett tillfredställande sätt under slingan så kan det ju vara så att antingen termostaten eller givaren inte fungerar som den skall eller att det är något fel på själva slingan.

robban44 skrev:
Låter lite underligt, som du skriver så avger slingan 15w per löpmeter vilket innebär att hela slingan är på ca: 1350w, då har du minst 75-80w per kvm och det räcker ju som komfortvärme gott och väl, då kabeln ligger 30 mm ner under stengolvet borde ju göra att värmen sprids jämnt och bra trots cc avståndet är relativt stort.

Frågan är ju då hur det är isolerat neråt som en tidigare skrivit, kan ju vara så att värmeförlusten neråt äter upp all effekten uppåt helt enkelt, är det isolerat neråt på ett tillfredställande sätt under slingan så kan det ju vara så att antingen termostaten eller givaren inte fungerar som den skall eller att det är något fel på själva slingan.
Jag ska kolla upp hur det är med isoleringen ut mot krypgrunden, men jag är nästan säker på att det inte är isolerat.

Har du 1350W effekt i golvet 18kvm och kompleterande värme så skall golvet bli varmt!
Låter nästan som något är trasigt.

Dock är jag van vid att elektriska golvvärmesystem om dom går sönder slutar att fungera helt. dvs. golvet skulle vara helt kallt. Men du skrev att du får viss värme??

Om du lägger en termometer på golvet vad mäter du för temperatur där då?

4 cm betong och 3 cm sten låter lite tunt som golv. Slingan borde ligga i en avjämningsmassa och någon form av isolering borde finnas, golvet torde vara 15 -20 cm minst i tjocklek.

Om det är oisolerat mot krypgrunden kanske det blir varmt nedåt istället för uppåt. Minskar fuktproblemen i krypgrunden även om inte det var tanken.

Jag är inne på att något är trasigt och du inte har någon golvvärme. Det du tror är golvvärme på sommaren är helt enkelt naturlig värme!??

Eller har jag missförstått din felbeskrivning då?
Om du sätter termostaten på max och väntar 1 dygn nu när det är varmt ute vad får du då för temperatur på golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.