Ska såga ett ca 3m långt spår i betonggolvet ute i pannrummet/garaget imorgon för returröret (35mm) mellan panna o ack. Hur djupt ska jag lägga det, eller rättare sagt hur mycket betong behöver det ligga ovanpå det för att golvet ska hålla? Blir tvungen att försänka det för det passerar en dörr.

Kan man bocka ett 35mm rör 90grader eller är det bättre med hårdlödda böjar?

Beror på vad du ska göra ovanpå golvet. Vi brukar fylla igen med cementbruk så går det att knacka upp ifall det behövs i framtiden. Några cm ovan röret räcker om du inte ska ha nån extrem last på golvet.

Det går att bocka 35-rör om man vet vad man gör annars går det lika bra med lödda/pressade böjar.

Glöm inte isolering.

Gamla oarmerade golv brukar gå bra att bara slå en kanal med släggan...

Tänkte bara måla golvet sen och det är normal "persontrafik på det".

men returen är ju kopplad på laddomaten,. vad ja vet så räcker det mer än väl med 28mm koppar rör varför måste du ner i golvet med röret då?

Jag kan nog använda 28mm rör också men jag vill inte ha ett rör att snubbla på rakt över golvet.

Drar man returen över dörren med resten av rören så finns det ingen chans till självcirkulation. Här på landet är det skönt om det fungerar vid ev. strömavbrott.

Mellan tankar och panna så är det lämpligt med 35mm rör.
Det räcker med 22-28mm till shunt och värmedistribution.

Det är viktigt att ha bra självcirkulation mellan panna och tankar (35mm rör) för att få upp temperaturen i acctankarna och för att få över sista värmen när laddomatpumpen stannat och det fortfarande är lite värme kvar i pannan. Annars får ju sista värmenergin i pannan ta sig ut genom skorstenen... onödigt... Man utnyttjar ju tankarna bättre också.

Själv har jag sågat i betonggolvet och gömt returrören under ett trappsteg vid källardörren. De andra rören går i taket. Det såg till en början ut som ett omöjligt projekt, men jag får upp hög temperatur i tankarna och har även självcirkulation i värmesystemet, så jag slipper ha cirkulationspupen på och kan få lite extra värme på toa/badrum även då jag inte behöver värma resten av huset. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.