Vi är ett ungt par som ska byta uppvärmningssätt. Efter att läst en del här på forumet så blir man bara ännu mer kluven.
Vi har olja & el idag, vattenburet.
Vi bor i ett sutteräng hus på totalt 207 kvm med väldigt öppen planlösning på övre plan.

Vår tanke tidigare var att sätta en pelletsbrännare på vår oljepanna då det går att göra.
Och sedan när vi ska byta vårt plattak mot vanligt tak även sätta solceller. Om ca 5 år då.

Vad kostar det att sätta en pelletsbrännare på befintlig panna? Vi måste även ta bort oljetanken och bygga ett pelletsförråd

Om vi även installerar in luftvärmepump, skulle den tjäna in sina pengar på 5 år då vi ska byta tak och sätta solceller?
Vill tillägga att vi tycker det är fult att ha luftvärmepump då den syns så mycket. Eller kan man ha den i källaren trotts att där inte är öppen planlösning?

Vi hade tänkt att detta med uppvärmingslösningen fick kosta ca 60 000, bättre alternativ?

Går det att få detta fixat innan vintern kommer eller blir det att köpa in olja så man klarar vintern? Eller ska man köra på el i vinter?

Tacksamma för alla svar och länkar till ställen man kan läsa på

_ap_
Har ni tänkt på pellets och kan tänka er det lilla extra jobb det innebär tror jag är det bästa alternativet.
Luft/luft tycker jag är ett "rackligt" alternativ och ger heller inget tappvatten.

Vi vet ju om det lilla extrajobbet det blir. Hade tänkt fixa så det går att fylla på med pelletstankbil och rakt ner i förrådet

Men tänk långsiktigt,.. den befintliga panna vilket år är det på den, den kanske pajar om nått år, ska du utnyttja solenergi till bästa tänkbara alternativ så ska acctank vara kopplat så du kan lagra den överblivna energin,, att köpa pellets brännare med förrår och en L-L pump som du skulle köpa kostar kanske 40-60.000 :- känns lite som en tillfällig lösning,. satsa på nått långvarigt ja är själv ung och ja satsade på ved vilket inte alls är ett problem för mig, det gick på 65.000 mont o klart,..
solenergi skulle ja vänta några år med,. har förberett det till mina tankar men priset är för mycke nu för vad ja kommer att tjäna,. eldar max 1 g i veckan i ilägg i pannan vilket inte alls är nått problem för mig,..
hoppas du orkar läsa allt :)

Klart jag orkar läsa allt.
Ved kan jag inte ha eftersom jag inte har platsen att förvara det, varken inne eller ute, annars hade jag tagit det. Då jag hade kunnat skaffa ved billigt.
Även om pannan skulle gå sönder om några år så går ju även det att skaffa sen.
Solceller är inget som är aktuellt nu. Då jag själv tycker det är lite för dyrt just nu.
Men inom 5 år kanske priset tilltalar en mer och då måste jag ju ändå skaffa nytt system, därav göra det billigt nu men som man ändå kan nyttja senare. LL blir det nog inte.

Tack patrik79

C
Istället för luft/luftvärmepumpen kanske ni skulle lägga pengarna på en modern pelletspanna med ett förråd och en rejäl acktank med en solslinga i, så det är förberett? Kan kanske gå på en 50-100000:- i installation plus bortforsling av tanken kanske..
Vill man ha underhållsfritt, och verkligen inte behöva göra nåt alls (i princip), så är det väl en värmepump som gäller. Förstod jag rätt att det är innedelen ni inte tycker passar in? En luftvattenvärmepump mot exempelvis nibes elpanna (vad heter den, evp500?) som är förberedd för solvärme, kan kanske gå på en 100.000 att installera, men då får ni ju som sagt en stor utedel (mycket större än luftluftarens), som kanske inte heller är så vacker, om man tänker på det estetiska.
Bergvärme och jordvärme kanske kan kosta det dubbla, men ger å andra sidan möjlighet till frikyla, och fungerar bättre (det fungerar, kort och gott) när det är (väldigt) kallt ute.

Ser man till den ganska ringa arbetsinsatsen med en modern pelletspanna (i princip tömma askbehållaren några gånger om året, och ställa fram en stege till sotaren), tillsammans med stigande elpriser, så kan man nog anta att det är den mest ekonomiska lösningen.
Vill man samtidigt ha lite mysigt, kombinerat med att ni har öppen planlösning, kan kanske alternativet vara att sätta en såkallad innepanna (en pelletskamin som överför det mesta av värmen till en acktank) i vardagsrummet (eller annan passande plats) på övervåningen, och koppla den till en acktank i källaren. En liten del av värmeeffekten i kaminen går över till luften direkt, och sprider sig ju då rätt effektivt tack vare den öppna planlösningen. Å andra sidan kanske inte så behagligt när det behövs varmvatten en varm sommardag...

Behåll nuvarande panna och sätt in en pelletsbrännare. Det är det billigaste alternativet tills ni gjort ordning taket. Då taket är klart kan ni fundera på vad ni vill ha för uppvärmningssystem. Finns hellre ingen anledning att i dag köpa en ny pelletspanna. Köp en beg. pelletsbrännare på blocket så blir det riktigt billigt. En Janfire kostar där 8 - 10.000:-. Varför jag rekomenderar den är helt enkelt att jag har 5 st. igång i hus jag äger. Den är enkel i sin uppbyggnad utan sofistikerade finesser (som inte fungerar i alla lägen). Jag har inte haft några nämvärda problem med dem. Den älsta har i dag varit i drift i 10 år. Till dess att oljetanken är utriven och ett nytt pelletsförråd är byggt kan ni alltid köra med småsäck. Att värma med el misstänker jag blir ett dyrt alternativ. Luft/luft ser jag inte hellre som ett tilltalande alternativ. Som påpekats ovan får man inget varmvatten av den. Misstänker att den behöver vara rätt stor av ytan att dömma, trots en ganska öppen planlösning.
Eftersom ni har vattenburen värme i dag och skorsten se till att använda det. Ett hus med skorsten mår bra då den används.

Jag var i samma sits som du. Bor i en kåk på 190m2 och eldade med ved i 2 år, sen blev det dags att byta uppvärmningssystem. Idag har jag en bergvärmeanlägging installerad och är grymt nöjd.Kostar lite mer än vad du tänkt investera, men jag säger som så att comfort kostar.

S
Jag håller med JanneL!
Köp en pelletsbrännare, gärna begagnad och sedan kör du på! Du säker kostnaden rejält emot tidigare, du får lite mer jobb men inte mycket. Du kan sedan om några år fundera på om du skall byta ut pannan och skaffa ett riktigt pelletsförråd eller vad du skall hitta på, men skit i det nu och sätt in en pelletsbrännare, det grejar du lätt under 20-30 000kr med veckoförråd och installation

Det finns dom som har väldigt väl fungerande pelletsanläggningar men efter ett års stopp, kalibreringar och ett jävla dammsugande och sotande så ligger min pelletsbrännare i skammvrån och har blivit ersatt av luft/vatten värmepump.

Har ni stor tomt så kanske markvärme är ett alternativ. Kostar mindre än bergvärme men lika bra.

Dock bör man (om man frångår eldning) se till att skorstenen täcks/skos för att den ska hålla sig fräsch.

ja kolla skicket på din nuvarande panna och är den ok så kan du väl köpa en pelletsbrännare på blocket, + ett vecko förråd el nått.. men beroende på verkningsgrad på nuvarande panna samt innetemp ni har på vintern och hur länge och ofta ni duschar så kommer du kanske ligga på ett pris på 15.000 per år i pellets,, räkna in vad brännare+ förråd kanske 20.000 + 5 år med pellets = sammanlagt 95.000 på 5 år med brännare + pellets.. nu lite grovt räknat men bättre det,.. så på 5 år har du betalat 95.000 på inget som du hellre kunnat lagt på bergvärme och betalat av en stor del av den... ja skulle aldrig satsat på det,. borra el Luft-Vatten det är dom 2 lösningarna ja ser

_ap_
nu är det ju inte gratis med bergvärme heller, inte ens när man betalt pumpen.
Och är det självdragsvent kommer det funka dåligt med kall skorsten.
+ att alla som jag känner som har bytt bort pannan från källaren har svinkallt i källaren nu..
konstigt att det blir billigt när man får frysa..
Snåla lika mycke med pellets och det blir också billigt.

men det är ju inte hela sanningen, har du element i källaren så blir det ju varmt ändå,. sen ja iaf när ja eldar så brinner pannan kanske 3-4 timmar sen eldar ja kvällen efter under kallaste vintern,, men de klart eftervärme,. sen beträffande vent så är det ju rätt,. men ja tycker ändå att satsa långsiktigt det är bäst,, allt annat jävla skit man gör så ska man tänka på lång sikt så varför inte göra det nu också..

_ap_
på lång skikt ska man tänka på att el priset också kommer förändras..

Jag tror iallafall på pellets, livslängden på ett borrat hål är väl ca 10 år?

Men det är klart, allt kostar.. men på många låter det som att värmepumpar är gratis i som fort man fått igång dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.