Hej!

Bakgrund: I vårat hus har vi 2-rörs radiatorer (kopplingen) men tyvärr bara 1-rörs slingor (De måste ha tänk till bra vid bygget) detta medför att stänger man en radiator i slingan (finns tre) så blir alla radiatorer kalla i den slingan.

Vi ska byta från ved till bergvärme i höst och inför det ska jag montera en s.k. 1-rörsfördelare på mina 2-rörsradiatorkoppel. Det är en liten pryl som gör så att ca 65% av vattnet går vidare och 35% går till radiatorn (går att justera) (TP Ettrörsfördelare c/c40 M22 (RSK 6606562) om man ska vara noga) Det blev enklast och billigast så, jämfört med att byta alla radiatorkoppel.

Min fråga är vad jag behöver tänka på inför påskarvningen. Ettrörsfördelaren passar direkt på radiatorkopplet med "egna" muttrar, så jag ska bara ta bort så mycket rör som fördelaren bygger och skruva dit de rakt på. Men ska jag sattsa på nya muttrar och "halvkopplingar" än de som sitter på rören idag? Kanske bara halvkopplingen räcker?
Iom att det är M22 så blir innemåttet kanske 18 mm, och röret som kommer upp är 15 så det blir lite glapp, men det tar väl denna halvkoppling/klämring hand om. Frågan är om det ska bli nya? Rinkaby? Eller någon annanstans? Jag ska beställa lite mer saker så de 128:- blir inte avgörande.

Även gängtätning kan vara intressant? Eller!!! På alla gängor isf?

Tack!
/Mats

Som svar på min egen fråga, räcker det med en inloppskoppling 2860 (rinkaby) eller är det bara muttern så det behövs någon form av klämring/halvkoppling också?

Bergvärme kan inte ge lika hett vatten som en vedeldning, kommer ert enrörssystem att fungera och ge tillräckligt med värme? Är det någon som räknat på detta?

Protte

Enligt vår installatör (vadstena villavärme) så ska det gå bra. Pumpen vi kommer ha kommer kunna ge max 70 grader (NIBE 1245), men vi har nog aldrig haft mer än 60 grader ut med ved iaf, normalt brukar vi ha ca 50 ut och kanske 35 tillbaka. Men hur som helst så var det inte det jag vill ha hjälp med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.