16 088 läst ·
11 svar
16k läst
11 svar
Installera insatsrör i skorsten.
Hej
Fråga 1
Jag ska sätta in insatsrör i min skorsten, men är osäker om jag ska ha 110mm eller 120 mm rör. Pannan är en pelletspanna Biomatic +20 och jag ska ha ca 8,5m rör i skorstenen.
Panntillverkarens rekommendation är 120mm (återförsäljaren sa: "inte mindre än 110mm") men jag har försökt ta reda på en hel del info om olika dimensioner. Jag har kommit fram till att ju längre pipa man har så kan man gå ner i dimension.
Kanalen är hel/halvsten i storlek (ca 140*270 mm). Jag har dragit igenom med en hemmagjord dragplugg i stål på 130 mm. Det gick fint hela vägen men den hakade upp sig lite grann på ett par ställen men lossnade efter lite lirkande. Antagligen gamla fogar som sticker ut eller någon sten. Kanalen är för övrigt ganska rak (kan se hela vägen ner). Insatsröret på 120 mm är ca 128mm utvändigt.
Är det bättre att ta ett 110 rör istället för att chansa med ett 120? (Vill ju helst ha ett 120). Men spelar det någon roll för pannans funktion, kapacitet, effekt etc mellan rördimensionerna? Någon betydelse måste det ha iaf.
2
Min rökkanal går ner ända ner till golvet där jag ska ha pannan. Rökröret går in i muren ca 170 cm över golvet. Vad ska jag använda för att fylla igen utrymmet under? Har hört att man kan ha en bit isolering som stöd för att kunna lägga på bruk. Har själv funderat på att fylla upp med grova stenar typ makadam eller liknande och sedan lägga isolering den sista biten. Några förslag??
Fråga 1
Jag ska sätta in insatsrör i min skorsten, men är osäker om jag ska ha 110mm eller 120 mm rör. Pannan är en pelletspanna Biomatic +20 och jag ska ha ca 8,5m rör i skorstenen.
Panntillverkarens rekommendation är 120mm (återförsäljaren sa: "inte mindre än 110mm") men jag har försökt ta reda på en hel del info om olika dimensioner. Jag har kommit fram till att ju längre pipa man har så kan man gå ner i dimension.
Kanalen är hel/halvsten i storlek (ca 140*270 mm). Jag har dragit igenom med en hemmagjord dragplugg i stål på 130 mm. Det gick fint hela vägen men den hakade upp sig lite grann på ett par ställen men lossnade efter lite lirkande. Antagligen gamla fogar som sticker ut eller någon sten. Kanalen är för övrigt ganska rak (kan se hela vägen ner). Insatsröret på 120 mm är ca 128mm utvändigt.
Är det bättre att ta ett 110 rör istället för att chansa med ett 120? (Vill ju helst ha ett 120). Men spelar det någon roll för pannans funktion, kapacitet, effekt etc mellan rördimensionerna? Någon betydelse måste det ha iaf.
2
Min rökkanal går ner ända ner till golvet där jag ska ha pannan. Rökröret går in i muren ca 170 cm över golvet. Vad ska jag använda för att fylla igen utrymmet under? Har hört att man kan ha en bit isolering som stöd för att kunna lägga på bruk. Har själv funderat på att fylla upp med grova stenar typ makadam eller liknande och sedan lägga isolering den sista biten. Några förslag??
Kommer fungera utmärkt med 110 mm till pannan, Det beror även på vilken effekt den ska köras med o 100 mm går fint med pannan på 15 kW..
En kompis har installerat en Biomatic 30 kW till 120 mm pipa på 7 meter men det rekomenderas 150 mm, Inga problem att köra med pannan på 30 kW iaf trotts +15° ute.. Dragbegränsaren tvingades ändå öppna
En kompis har installerat en Biomatic 30 kW till 120 mm pipa på 7 meter men det rekomenderas 150 mm, Inga problem att köra med pannan på 30 kW iaf trotts +15° ute.. Dragbegränsaren tvingades ändå öppna
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Pelletspannor ska inte ha för grov skorsten, det kan bli problem med kondens pga för låg rökgashastighet och för stor avkylning. Brännaren har ju fläkt så nog får den luft till förbränningen.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lånar den här tråden lite 
Jag behöver också renovera min skorsten, pipan är 15x15cm (enligt bes. protokoll).
Panna: Eryl T2 -73, som jag ska installera en Iwabo Villa pelletsbrännare i.
Tanken är att sätta i ett insatsrör, så är man säkrad framöver om man byter till en ny renodlad pelletspanna. De rekommenderar ju syrafast rör pga kondens.
Frågan är hur det räcker till för vedeldning?
Det är ju ingen vedpanna att tala om, vad jag hört. Så eldning kommer isåfall endast att ske i mycket begränsad omfattning, t.ex. vid driftstörning på pelletsbrännaren.
Är det överhuvudtaget möjligt att elda med ved efter konvertering till rör?
Jag har ingen manual eller någonting till pannan, jag har mejlat Eryl, men får inget svar.
Bentone var himla snabba att mejla en manual till oljebrännaren
Jag behöver också renovera min skorsten, pipan är 15x15cm (enligt bes. protokoll).
Panna: Eryl T2 -73, som jag ska installera en Iwabo Villa pelletsbrännare i.
Tanken är att sätta i ett insatsrör, så är man säkrad framöver om man byter till en ny renodlad pelletspanna. De rekommenderar ju syrafast rör pga kondens.
Frågan är hur det räcker till för vedeldning?
Det är ju ingen vedpanna att tala om, vad jag hört. Så eldning kommer isåfall endast att ske i mycket begränsad omfattning, t.ex. vid driftstörning på pelletsbrännaren.
Är det överhuvudtaget möjligt att elda med ved efter konvertering till rör?
Jag har ingen manual eller någonting till pannan, jag har mejlat Eryl, men får inget svar.
Bentone var himla snabba att mejla en manual till oljebrännaren
Hej!-PC- skrev:Lånar den här tråden lite
Jag behöver också renovera min skorsten, pipan är 15x15cm (enligt bes. protokoll).
Panna: Eryl T2 -73, som jag ska installera en Iwabo Villa pelletsbrännare i.
Tanken är att sätta i ett insatsrör, så är man säkrad framöver om man byter till en ny renodlad pelletspanna. De rekommenderar ju syrafast rör pga kondens.
Frågan är hur det räcker till för vedeldning?
Det är ju ingen vedpanna att tala om, vad jag hört. Så eldning kommer isåfall endast att ske i mycket begränsad omfattning, t.ex. vid driftstörning på pelletsbrännaren.
Är det överhuvudtaget möjligt att elda med ved efter konvertering till rör?
Jag har ingen manual eller någonting till pannan, jag har mejlat Eryl, men får inget svar.
Bentone var himla snabba att mejla en manual till oljebrännaren![]()
Jag är ingen expert men jag tror att det kan räcka om du sätter i ett så stort rör som möjligt. Kanske 120-125 mm ( ca128-133 utvändigt). Själv har jag satt i 8 m, 120 mm rör i min pipa som är ca 140 *270 mm, till min pelletspanna (Ariterm Biomatic 20+) som dock ännu ej är i drift. Så jag vet inte än hur allt fungerar, men jag har följt panntillverkarens rek.
Har också en vedkamin med ca 6m 100mm rör i pipan och det funkar bra. Att tänka på är när man eldar med ved, är att det blir mer, och varmare rökgaser än med pellets om jag förstått det hela rätt. Vedeldning = lite större pipa. Men det går säkert med samma rör som till pellets. Jag är osäker men om det finns någon mer erfaren som kan rätta mig, så är det välkommet.
Nja!
Pannan är på plats och igång med elpatron. Jag håller på och bygger ett större veckoförråd för pelletsen. Men inom kort kommer jag att provköra pelletsbrännaren. Vi har också fått dra om lite rör för varmvatten och värme. Samtidigt passar vi på och gör i ordning bakom några element, vilka vi har tagit loss. De ska målas med. Men det jobbet är inte färdigt än. Men snart hoppas vi att det ska bli färdigt.
Pannan är på plats och igång med elpatron. Jag håller på och bygger ett större veckoförråd för pelletsen. Men inom kort kommer jag att provköra pelletsbrännaren. Vi har också fått dra om lite rör för varmvatten och värme. Samtidigt passar vi på och gör i ordning bakom några element, vilka vi har tagit loss. De ska målas med. Men det jobbet är inte färdigt än. Men snart hoppas vi att det ska bli färdigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden