8 841 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Varmvattenberedare i värmepanna...
Har precis köpt ett hus med en kombipanna. Pannan har en 6kw elpatron (som inte klarar att förse radiatorerna med tillräcklig värme). Mitt problem är att jag inte har varmvatten speciellt länge, svårt att säga hur mycket jag har men ibland är det enbart 5-10 liter. På värmepannan står det att det skall finnas en varmvattenberedare i pannan på 10/20 liter. Detta fattar ju tom jag att det inte räcker. Så min fråga, brukar det inte vara större varmvattenberedare i pannorna? Har jag tolkat det fel är den större än 10 el 20 liter? Måste jag komplettera med en större varmvattenberedare? Hur sjuttan har de som bott här innan klarat sig?
Vilken sorts kombipanna är det? Kan troligen vara en varmvattenslinga i stället för balja i pannan. Har den kalkat igen kan man pumpa igenom med ättika citronsyra eller avkalkningsmedel.
Det är alltid bra att ha en varmvattenberedare kopplad efter pannan i strömriktningen så slipper man köra pelletsen bara för varmvatten om det är 30 grader varmt ute.
På vintern kan vv beredaren hjälpa pannan så man kan tappa mycket varmvatten.
Det är alltid bra att ha en varmvattenberedare kopplad efter pannan i strömriktningen så slipper man köra pelletsen bara för varmvatten om det är 30 grader varmt ute.
På vintern kan vv beredaren hjälpa pannan så man kan tappa mycket varmvatten.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Går det inte att ställa in att du vill ha extra varmvatten? I min CTC EcoEl finns den möjligheten, det är endast en vattenslinga i den. Dock helt ny panna.
Du sparar mycket el på sommaren om du kopplar ifrån kombipannan helt. Du får förluster som är mycket större än den el som verkligen förbrukas till varmvatten.
Därför är det bra att koppla in en riktig isolerad vv beredare efter pannan.
Därför är det bra att koppla in en riktig isolerad vv beredare efter pannan.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Gäller det även mig? (förlåt om jag kapar tråden). Rörisen frågade mig om jag fortfarande ville ha vv-veredaren inkopplad ihop med den nya pannan han installerade, jag frågade vilket som var mest ekonomiskt och då sa han att det går åt mer el om jag har vv-beredaren inkopplad. Så den står brevid nu utan att vara kopplad.johanpelle skrev:
Då är det antagligen en slinga på 10 el 20 liter och det skall alltså räcka för att förse oss med varmvatten just nu? Men det blir nog till att inverstera i en vvb ganska snart. Hur stor behöver den vara? För stor drar ju onödigt mycket el och tar plats, samtdigt behöver det finnas tillräckligt för ett bad. Räcker 200 liter på 3pers?
ja, om du kalkar av den. Den är kanske så inkalkat att det isolerar jätte bra och vatten i slingan värms mycket långsamt. Öppnar du kranen så blir den varma vatten som stått i slingan snabbt slut och nykommande vatten hinner inte bli varm på grund av den isolerande beläggningen...... samma problem som i en igenkalkat kaffebryggare.MöIIer skrev:
Är du osäker om du klarar det själv , anlita proffs och duscha varmt sen
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden