Bygger till och renoverar el uppvärmt fritidshus(enplan) till permanent boende i Värmland..
Färdigt hus blir ungefär 120-140kvm ,öppen planlösning isolering tak 40cm, vägg 25cm, golv 30cm,energi fönster, inmurad insats spis Keddy (den största).

Vilken uppvärmningen och ventilationen skulle ni välja?

Jag har tänkt mig att värma med Luft/Luft pump av bättre kvalitet och elda i insatsen. Ventilationen blir enkel med "hål i väggen för till luft och pax fläktar i tvättstuga och badrum för från luft(+köksfläkt), enkelt och billigt,eventuellt värme förflyttning från insats spis till avlägsen del i huset.

Tänker jag gammalt?

Ska jag istället fråga banken om pengar och installera vattenradiatorer och någon typ av värme pump och ett mer avancerat fläkt system för att göra det mer lönsamt med tiden då jag tänkt bo där ett bra tag!

Tacksam för helhets lösningar!

MvH JB

Komfortmässigt får du det sannlikt bättre med vattenburet, men om det lönar sig med tiden eller inte går inte att säga utan att räkna på det. Har du något hum om beräknad energiåtgång osv?

Har bott i hyrd lägenhet sen jag flyttade hemifrån, alltså dålig koll på förbrukning.
Men har tänkt mig mycket ledljus, sparvatten kranar,bra fönster, ingen elgolv värme i bad osv..tänka energi smart så länge priset är rimligt!

Men som sagt osäker! Bör jag tex installera någon sort mekanisk ventilation oavsett val av värme källa ,med tanke på bra luft inomhus! fukt, hälsa osv

4 personer

Dumsnåla inte bara :D. Ska du ha klinkers i badrummet så vill du ha golvvärme annars fryser du fast i golvet. Golvvärmen behöver inte bli dyrare än annan uppvärmning om du har vattenburet vill säga.

Du kan ju kika på FTX-systemen och få lite inspiration.

Tack för svar!

Väntar helst med vattenburet!

Kan man värma upp dusch/kran vatten med ftx system?
Vad behöver jag då? (Ftx system + vadå + vadå)

Plast matta i badrum..

Det ligger klinker i rucklet som är nu så jag vet vad du pratar om ...haha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.