Hej!
Tänkte kolla med er vad man ska tänka på om man ska gjuta in golvslinga i plattan..
de jag undrar mest över är om de finns nån övre gräns på hur lång varje slinga får vara?blir juh ganska många meter om man kör cc300 och har ganska stora rum.

tacksam för svar

Det går åt 4 meter per kvm med 20mm slang. Man brukar försöka hålla sig till cirka 80-100m per slinga. Med en större cirkulationspump kan dock detta ökas avsevärt men det är nog ovanligt i vanliga villor.

P
Det beror på vilken grovlek du har på slang. Dom olika leverantörerna har olika slangar. Ring/maila och be dom räkna på det hela. Dom tre som jag har varit kontakt med (LK, Uponor och Roth ) har alla varit super. Sen när jag bestämde mig så fick jag ritningar på ungefär 10dagar. Inga problem att man var "gör det självare".
Jag vet att LK som använder 16mm har kortare maxlängder än tex Uponor som ofta använder 20mm.
Blir rummet stort så har man två slingor. Det är få rum hos oss som har en slinga :D

MathiasS skrev:
Det går åt 4 meter per kvm med 20mm slang. Man brukar försöka hålla sig till cirka 80-100m per slinga. Med en större cirkulationspump kan dock detta ökas avsevärt men det är nog ovanligt i vanliga villor.
Det är ovanligt och dessutom faller temperaturen för mycket i en lång slinga. Det blir stor skillnad mellan in och ut. Det har att göra med värmekonduktiviteten mellan slangen och avsättningsmaterialet, typ betongen. En grövre slang skulle naturligtvis fungera bättre, men då är det inga konsumentlösningar. 80 meter är vad Wirsbo/Uponor rekommenderar som maxlängd. 80-100 går säkert bra.

Absolut så. Jag gissar att längre slingor än så bara används i offentliga lokaler eller industribyggnader där det handlar om tusentals kvm.

okej..jag fick de till dryga 140meter i ena rummet men då får jag köra dubbla slangar där..
risken e stor då att de blir mer änn 12 st termostat man ska ha...reglersystemet jag kollat på styr"bara"12 st...
men kanske finns smarta lösningar på sånt

tack för dom snabba svaren

Okej rummet jag räknade på vart drygt 140meter slinga..så får väll ha 2 slingor i de rummet..
risken e dock att de blir fler änn 12st termostater i huset reglercentralen jag tittat på styr max 12 st..men de kanske finns nåt bra sätt att lösa de på..?

tack för era snabba svar

• Gilla
Joakim Efternamn
  • Laddar…
s60 skrev:
okej..jag fick de till dryga 140meter i ena rummet men då får jag köra dubbla slangar där..
risken e stor då att de blir mer änn 12 st termostat man ska ha...reglersystemet jag kollat på styr"bara"12 st...
men kanske finns smarta lösningar på sånt

tack för dom snabba svaren
Låt en termostat styra båda slingventilerna.

Okej de va inte svårare änn så...skönt.

Har inte satt mej in i detta så mkt änn..är i ett rätt tidigt skede i byggandet

mvh

Hej!

Jag har på två ställen i huset två slingor på en termostat, där slingorna på båda ställena har ojämn golvtemp.

Kan man på något sätt ändra flödet i slangarna så man får samma värme på golven?

Ja det finns justerskruvar på fördelarna (på returen).

Jag har hittat dessa skruvar, insex under ett täcklock,där finns lappar med anvisning på hur många varv de ska vara öppna, kan man justera nåt halvvarv på dessa efter behag utan att riskera att något går sönder?

Redigerat:
Prova med att mäta temperaturfallet över slingorna.
Justera till samma temperaturfall över slingorna.

Det var riktigt smart, borde ju fungera med en ir-termometer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.