Bytte cirkulationspump igår då den gamla sa upp sig. Är hemma från jobbet med rejäl förkylning och jag har inte hört att kompressorn stannat en enda gång sen i förmiddags, Den har bara stått där nere i källaren och tuggat på. Vattentempen har ökat från 42-44 till 46-48 under dagen.

Jag är helt obildad inom detta men låter det normalt att den inte stannar nångång? Har bott i kåken en månad och gamla cirkpumpen troligen varit lite krasslig hela tiden men att kompressorn iaf stannade med jämna mellanrum.

Fortsätter det så här kommer jag ju få en elräkning modell bantam herodes... :x

Hilfe hilfe :O

Tänk på att den varit 3 ggr så dyrt om kompressorn stod still och elpatronen jobbade istället.

Om du oroar dig för uppvärmningskostnaderna så flytta till Namibia men tänkt inte på oss i Norrland.

Protte

C
Vad är det för värmepump, hur gammal är den? Det kan ju vara typ lite köldmedium eller nåt, om den ger dålig effekt. Hur stort är huset och hur är det isolerat?
Vad har du för temp på köldbärare in och ut?

cheetah1 skrev:
Vad är det för värmepump, hur gammal är den? Det kan ju vara typ lite köldmedium eller nåt, om den ger dålig effekt. Hur stort är huset och hur är det isolerat?
Vad är det för värmepump, hur gammal är den?
Terra Term, enligt bild. Ålder, 22-23år.

Hur stort är huset och hur är det isolerat?
1½-plan med källare, källaren är "kall" bortsett från tvättstuga ovh ett litet hobbyrum. Boyta 166 kvm, källaren på 104 kvm, säg 20 kvm som är värmt till ca 18 grader.

Temperatur i huset ligger på 18-19 grader.

Bytt fönster, ytterdörr. Annars en vanlig tegelkåk från 1964.

Inte den blekaste...

• Bild0149 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
23år. Ännu ett bevis på att jord/bergväme är bra grejor
När det är så här kallt ska den gå hela tiden, om den är rätt dimensionerad. Så det är helt riktigt.

J
Vore rätt svårt att få värme om inte kompressorn går

;)

Hmmm... kanske är så här det ska vara.

Dvs att innan när cirk.pumpen troligen inte funka som den skulle så blev vattnet varmt och kompressorn stannade när det blivit varmt för att sen starta när tempen sjunkit när självcirkulationen fått ut varmvattnet i systemet.

Var det nån som förstod vad jag menade?

Jag noterade igårkväll vad elmätaren stod på så jag ska kolla ikväll igen och sen hur mycket kräm det gått åt.

Du måste ha cirkulation i systemet och de flesta radiatorer måste vara öppna, annars blir det för hett i systemet

Ja det var säkert därför den stannade förut, men nu rullar det liksom på. Är nog så det ska vara.

lite svårt att sätta sig in i hur din anläggning sak fungera, men om vi säger så här.

har du varmvatten i kran & det är rätt inomhustempratur, så fungerar väll systemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.